Wiążąca informacja stawkowa z dnia 7 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL2-2.440.168.2025.3.EZW
WIS USŁUGA – diagnoza pedagogiczna.
Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (…) z dnia 13 kwietnia 2025 r. (data wpływu 13 kwietnia 2025 r.), uzupełnionego pismami z dnia: 19 maja 2025 r. (data wpływu 19 maja 2025 r.) oraz 14 czerwca 2025 r. (data wpływu 14 czerwca 2025 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa – diagnoza pedagogiczna
Opis usługi:
Usługa polega na przeprowadzeniu diagnozy pedagogicznej, której celem jest ocena poziomu rozwoju funkcji poznawczych, percepcyjno-motorycznych, językowych i emocjonalno-społecznych u dzieci, młodzieży i dorosłych. Diagnoza ma na celu określenie przyczyn trudności w nauce i zaplanowanie odpowiedniego wsparcia edukacyjnego lub terapeutycznego. Celem diagnozy jest rozpoznanie przyczyn zgłaszanych trudności (zazwyczaj edukacyjnych) i opracowanie planu wsparcia. Efektem jest pisemna opinia z zaleceniami. Nabywcy oczekują trafnej diagnozy i konkretnego planu działań. Usługa jest skierowana do dzieci, młodzieży i dorosłych z trudnościami w uczeniu się, w tym z podejrzeniem dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, trudnościami z czytaniem, pisaniem i liczeniem, trudnościami koncentracji uwagi czy zaburzeniami języka. Nie jest to usługa medyczna. Usługa świadczona jest w gabinecie pedagogicznym, wyposażonym w pomoce dydaktyczne i diagnostyczne. Usługa wykonania diagnozy pedagogicznej w sposób bezpośredni wspomaga proces edukacyjny osoby diagnozowanej. Jej głównym celem jest identyfikacja trudności w uczeniu się oraz określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub osoby dorosłej. Diagnoza pedagogiczna dostarcza rzetelnych informacji na temat poziomu rozwoju funkcji poznawczych, percepcyjno-motorycznych, językowych oraz społeczno-emocjonalnych, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie szkolne i proces nabywania wiedzy. W efekcie diagnoza pedagogiczna pełni funkcję diagnostyczną, profilaktyczną i wspierającą – służy usprawnieniu procesu uczenia się, podniesieniu efektywności edukacyjnej oraz ograniczeniu ryzyka wtórnych niepowodzeń szkolnych. W przypadku dzieci z rozpoznanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią) diagnoza stanowi punkt wyjścia do opracowania strategii edukacyjnych i terapeutycznych, które są kluczowe dla wyrównywania szans edukacyjnych.
