Czy usługa marketingowa świadczona przez dystrybutora z Kosowa podlega opodatkowaniu VAT
PROBLEM
W poszczególnych krajach nasza spółka ma firmy, które wprowadzają na te rynki nasze wyroby, tzw. "dystrybutorzy". Zawierane są z nimi standardowe umowy na dystrybucję. Przedmiotem umowy jest współpraca handlowa pomiędzy producentem i dystrybutorem polegająca na sprzedaży produktów producenta. Dystrybutor zobowiązany jest m.in. do następujących czynności: - sprzedaż i promocja produktów pod marką X, - rozpowszechnianie dobrego wizerunku marki X, - rozbudowa sieci dystrybucyjnej, - odbieranie złożonych zamówień, - marketing poprzez próbki towarów. Dystrybutor staje się właścicielem sprzedanych mu towarów w momencie ich odbioru z magazynu producenta i wprowadza je na rynek docelowy, jak również wprowadza je do obrotu na tym rynku na własne ryzyko i koszt. Dystrybutor nie jest typowym pośrednikiem handlowym, a oddzielnym odbiorcą towaru, który ma prawo dysponowania towarem jako właściciel. Ponadto w zamian za świadczone usługi dystrybutor otrzymuje 35-procentowy rabat. Dystrybutor nie otrzymuje żadnej zapłaty z tytułu świadczonych usług. Dystrybutor z Kosowa będzie brał udział w targach branżowych, na których będzie eksponował i promował nasze wyroby, naszą markę, jak również innych firm. Jednak nie chce tego robić z własnych środków, chce otrzymać od nas 3 tys. euro za tzw. współudział w targach. Czy podlega to opodatkowaniu VAT? Czy będzie to import usług? Jak to wykazać w JPK_VAT? Czy powinien nam wystawić fakturę, czy może notę księgową pod tytułem "partycypacji w kosztach targów"? Czy podlega to pod WHT?
