Statut powiatu zmieniony – zarząd działa dalej
Zarząd może liczyć od trzech do pięciu członków. Dlatego przed przystąpieniem do jego wyboru rada powiatu powinna najpierw określić w statucie, ilu członków będzie liczył zarząd. Trzeba jednak pamiętać, że zmiana liczby członków zarządu odnosi skutek wyłącznie wobec nowo wybieranego zarządu lub nowo powołanego członka zarządu – a nie wobec zarządu aktualnie funkcjonującego, który został wybrany zgodnie z prawem i zapisami statutu obowiązującymi w chwili wyboru.
Rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od trzech do pięciu osób – w tym starostę i wicestarostę – w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Liczbę członków zarządu określa w statucie rada powiatu. Tak wynika z art. 27 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (dalej: u.s.p.). Rada powiatu wybiera starostę bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu są wybierani przez radę powiatu, na wniosek starosty, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady – również w głosowaniu tajnym.
