Procedura postępowania dyscyplinarnego wobec nauczyciela
Celem postępowania dyscyplinarnego jest ustalenie czy nauczyciel dopuścił się uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (dalej: Karta Nauczyciela) oraz wymierzenie odpowiedniej kary dyscyplinarnej. Poniżej przedstawiamy procedurę przeprowadzenia postępowania dyscyplinarnego wobec nauczyciela, opracowaną na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
1. Podstawa odpowiedzialności dyscyplinarnej
Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 Karty Nauczyciela.
Obowiązki nauczyciela (art. 6 Karty Nauczyciela) obejmują:
- rzetelną realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
- wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju.
- dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego.
- doskonalenie zawodowe, zgodnie z potrzebami szkoły.
- kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
- dbałość o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy nauczycielom wymierza się kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy. Za czyny naruszające prawa i dobro dziecka nie stosuje się kar porządkowych.
2. Zawiadomienie o podejrzeniu i wszczęcie postępowania wyjaśniającego
O podejrzeniu popełnienia przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka dyrektor szkoły (lub organ prowadzący w przypadku podejrzenia popełnienia czynu przez dyrektora szkoły) zawiadamia rzecznika dyscyplinarnego.
Zawiadomienie musi nastąpić od dnia powzięcia wiadomości o podejrzeniu, chyba że okoliczności bezspornie wskazują, że czyn nie miał miejsca.
