Wiążąca informacja stawkowa z dnia 23 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDST1-2.440.140.2025.5.AR
WIS TOWAR – olej.
Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r., poz.775), zwanej dalej „ustawą”, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 15 kwietnia 2025 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniach 20 maja 2025 r., 9 czerwca 2025 r. oraz 1 lipca 2025 r. (daty wpływu) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: towar - olej (...)
Opis towaru: olej (...) sprzedawany do produkcji biopaliwa w zakładach przetwórczych, składa się m.in. z (...). Olej powstaje w procesie produkcji m.in. (...).
Rozstrzygnięcie: CN 15
Stawka podatku od towarów i usług: 23%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
UZASADNIENIE
W dniu 15 kwietnia 2025 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 20 maja 2025 r., 9 czerwca 2025 r. oraz 1 lipca 2025 r. w zakresie sklasyfikowania towaru (...) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.
W treści wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący opis towaru.
Przedmiotem wniosku jest (...), importowany z (...).
Olej ten posiada parametry jakościowe odpowiadające olejowi jadalnemu, co potwierdzają (...) certyfikaty jakości. Dodatkowo, dla każdej partii importowanego towaru przeznaczonego do produkcji biopaliw, spółka przekazuje próbki do niezależnego krajowego laboratorium celem potwierdzenia zgodności parametrów jakościowych oleju z wymaganiami określonymi dla czystych olejów roślinnych wykorzystywanych w przemyśle biopaliwowym.
Towar nie będzie przeznaczony do spożycia przez ludzi ani przez zwierzęta.
Nie będzie poddawany żadnym przeróbkom chemicznym ani fizycznym – nie zmieni swoich właściwości ani składu po imporcie.
Będzie przechowywany i transportowany w formie niezmienionej, zgodnie z dokumentacją i warunkami handlowymi.
Olej zostanie sprzedany odbiorcy przemysłowemu, z którym Spółka zawarła umowę handlową, w celu jego wykorzystania w procesie produkcji biopaliw.
Wnioskodawca zamierza dokonać odprawy celnej tego towaru przy zastosowaniu stawki VAT 23%, mając na uwadze jego niespożywczy charakter i przeznaczenie przemysłowe.
Następnie Spółka zamierza sprzedać importowany olej (...) na terytorium kraju z zastosowaniem preferencyjnej stawki VAT 5%, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług oraz przepisami dotyczącymi biopaliw.
(...)
Wnioskodawca przedstawił następujące uzasadnienie:
·Towar jest olejem (...) (zgodnie z dokumentacją techniczną),
·Jego zastosowanie jest wyłącznie przemysłowe – produkcja biopaliw w zakładach przetwórczych,
·Towar nie będzie konsumowany przez ludzi ani zwierzęta, ani przetwarzany w tym celu,
·Wnioskodawca posiada umowę handlową oraz deklaracje odbiorcy, które potwierdzają przemysłowy charakter zastosowania.
Przedmiotem umowy jest dostawa biomasy spełniającej kryteria zrównoważonego rozwoju, to jest oleju (...) o parametrach określonych w specyfikacji jakościowej stanowiącej załącznik do umowy handlowej (…). Biomasa będzie dostarczana w celu produkcji przez Odbiorcę biokomponentów, służących do wykonania przez producentów paliw ciekłych.
Wnioskodawca wyjaśnił, że zastosowanie oleju jako surowca w produkcji biopaliw znajduje potwierdzenie w przepisach Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, w szczególności:
·art. 2, gdzie zdefiniowano m.in. „biokomponenty” oraz „czysty olej roślinny” jako paliwo lub jego składnik wykorzystywany w celach energetycznych;
·art. 11a, z którego wynika że dostawa oleju roślinnego (…) do wytwórców estrów lub biowęglowodorów ciekłych (czyli biopaliw) powinna być objęta stawką 5% VAT, o ile nie zachodzą szczególne przesłanki do zastosowania stawki wyższej. W naszym przypadku brak jest takich przesłanek – olej nie będzie spożywczy, nie będzie modyfikowany, a jego jedyne przeznaczenie to produkcja biopaliw.
Zgodnie z powyższym – zdaniem Wnioskodawcy – olej (...) spełniający normy może być użyty w procesie produkcji biopaliw ciekłych, co przesądza o technicznym zastosowaniu towaru i uzasadnia klasyfikację do (...) oraz zastosowanie stawki VAT 5% przy sprzedaży krajowej.
W uzupełnieniu z 20 maja 2025 r. Wnioskodawca zawarł oświadczenie następującej treści:
(...)
Wnioskodawca doprecyzował również opis towaru poprzez wskazanie składu przedmiotowego towaru z podaniem zawartości wszystkich składników do 100%.
Na podstawie certyfikatu jakości (...), Wnioskodawca przedstawił skład produktu:
(...)
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że olej (...) jest produktem naturalnym pochodzenia roślinnego, którego głównym składnikiem są (...).
Skład ilościowy surowego oleju (...) typowo przedstawia się następująco:
(...)
Całkowita zawartość składników wynosi ~100%, z typowymi niewielkimi odchyleniami charakterystycznymi dla nieprzetworzonych olejów roślinnych.
(...)
Następnie Wnioskodawca przedstawił proces produkcji produktu stanowiącego przedmiot wniosku: (...)
Wnioskodawca wskazał, że olej (...) sprowadzany jest luzem (...)
Dystrybucja towaru odbywa się wyłącznie luzem, z wykorzystaniem specjalistycznych środków transportu przystosowanych do przewozu płynnych produktów roślinnych. Cały proces odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa, higieny i jakości.
W uzupełnieniu z 9 czerwca 2025 r. Wnioskodawca zawarł oświadczenie następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, oświadczam, że w dniu złożenia wniosku w zakresie przedmiotowym wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego”.
Z kolei w uzupełnieniu z 1 lipca 2025 r. Wnioskodawca:
Doprecyzował opis towaru będącego przedmiotem wniosku poprzez wskazanie, które parametry przedmiotowego oleju potwierdzają, że jest to towar „jadalny”.
Wnioskodawca poinformował, że określenie „olej posiadający parametry jadalne” odnosi się do jakości fizykochemicznej i czystości surowca, które spełniają standardy dla olejów roślinnych dopuszczonych do obrotu spożywczego, zgodnie z przepisami prawa żywnościowego.
Parametry te obejmują m.in.:
·zawartość metali ciężkich (np. ołów, kadm, arsen, rtęć),
·pozostałości pestycydów (np. DDT, endosulfan, heptachlor),
·obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), w tym benzopirenu,
·zawartość dioksyn i polichlorowanych bifenyli (PCB),
·parametry fizykochemiczne, takie jak liczba kwasowa, nadtlenkowa, zawartość wody, barwa, smak i zapach.
Wnioskodawca, niezależnie od niespożywczego przeznaczenia towaru, każdorazowo pozyskuje od producenta pełną dokumentację analityczną dla każdej partii, zgodną z normami obowiązującymi dla olejów jadalnych. Taką dokumentację stanowi m.in. certyfikat (...).
Na tej podstawie Wnioskodawca potwierdza, że jakość towaru odpowiada standardowi olejów jadalnych, choć w niniejszym stanie faktycznym produkt nie będzie odprawiany jako spożywczy, nie będzie zgłaszany do Sanepidu i nie będzie przeznaczony do konsumpcji, lecz wyłącznie do produkcji biopaliw. Mimo to, Spółka będzie każdorazowo dysponować kompletną dokumentacją analityczną.
Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że sformułowanie zawarte w jednym z dokumentów towarzyszących dostawie (tj. „produkt może być przeznaczony do spożycia po dodatkowej obróbce”) wynika z ogólnej, standardowej formuły stosowanej przez producenta przy wystawianiu certyfikatów jakości, niezależnie od rzeczywistego przeznaczenia towaru.
W praktyce odnosi się ono do potencjalnej możliwości dalszego przetworzenia surowego oleju roślinnego w celu uzyskania oleju jadalnego – tj. poddania go rafinacji (oczyszczeniu z naturalnych pozostałości, odkwaszeniu, odbarwieniu itp.), co jest wymagane w przypadku opuszczenia do spożycia.
Niemniej jednak w niniejszym przypadku:
·towar nie będzie przeznaczony do spożycia
·nie będzie poddawany żadnej dodatkowej obróbce (w szczególności chemicznej czy technologicznej) przez Wnioskodawcę,
·zostanie on dostarczony kontrahentowi w niezmienionej postaci fizykochemicznej, bez jakiegokolwiek przetworzenia po stronie Spółki.
Sformułowanie o „dodatkowej obróbce” ma więc charakter techniczny i ogólny, nie ma zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym i nie wpływa na klasyfikację ani przeznaczenie towaru, które jest ściśle przemysłowe – do produkcji biopaliw.
(...)
W niniejszym stanie faktycznym wnioskodawca:
·nie zamierza odprawiać towaru jako jadalnego,
·nie będzie go zgłaszać do Sanepidu,
·a produkt będzie wykorzystywany wyłącznie w procesie przemysłowym – do produkcji biopaliw.
Zastosowanie techniczne (przemysłowe) zostało jednoznacznie wskazane we wniosku o wydanie WIS oraz wynika z podpisanej umowy handlowej z odbiorcą końcowym.
Zatem informacje zawarte w karcie charakterystyki mają charakter ogólnoinformacyjny i nie przesądzają o rzeczywistym przeznaczeniu danego towaru w konkretnym przypadku.
Następnie Wnioskodawca podkreślił, że Certyfikat nr (...)
W ocenie Wnioskodawcy dokumenty te w sposób pełny i wystarczający opisują skład, jakość oraz właściwości i przeznaczenie towaru, który jest przedmiotem niniejszego wniosku.
Wnioskodawca dołączył do wniosku:
(...)
W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r., poz. 111, z późn. zm.), zwanej dalej „Ordynacją podatkową”, postanowieniem z dnia 10 lipca 2025 r., znak 0115-KDST1-2.440.140.2025.4.AR organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 10 lipca 2025 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji Strona nie wniosła żadnych uwag.
Uzasadnienie klasyfikacji towaru
Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:
a)nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;
b)wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane „podpozycjami CN” w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;
c)przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.
Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.
Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednego i tego samego działu, pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.
Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.
Zgodnie z tytułem działu 15 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: „Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mikrobiologicznego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego”.
Noty wyjaśniające do HS do działu 15 stanowią:
„(A) Niniejszy dział obejmuje:
(1)Tłuszcze i oleje zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne, także surowe, oczyszczone lub rafinowane, lub poddane pewnym obróbkom (np. gotowania, siarkowania lub uwodornienia).
(2)Pewne produkty uzyskane z tłuszczów lub olejów, a w szczególności produkty ich rozkładu (np. surowy glicerol).
(3)Złożone tłuszcze i oleje, jadalne (np. margaryna).
(4)Woski zwierzęce lub roślinne.
(5)Pozostałości powstałe w trakcie obróbki substancji tłuszczowych lub wosków zwierzęcych lub roślinnych.
(…)
Z zastrzeżeniem wyjątków wymienionych w uwadze 1. do niniejszego działu, tłuszcze i oleje zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne oraz ich frakcje klasyfikowane są do niniejszego działu także, jeśli są wykorzystywane jako artykuły spożywcze lub do celów technicznych lub przemysłowych (np. do produkcji mydła, świec, smarów, lakierów lub farb)”.
W tym miejscu wskazać należy, że z Not wyjaśniających do Nomenklatury scalonej wynika, że do celów podpozycji tego działu, które zawierają określenie „zastosowania przemysłowe”, odnosi się ono tylko do tych przypadków, w których ma miejsce przekształcenie wyjściowego produktu. Z drugiej strony, określenie „zastosowania techniczne”, także spotykane w niektórych podpozycjach, nie wymaga żadnego takiego przetworzenia. (…)
Należy podkreślić, że nawet produkty nadające się do spożycia przez ludzi mogą być przeznaczone do zastosowań technicznych lub przemysłowych.
Noty wyjaśniające do HS do działu 15 stanowią również:
(…)
(B) Pozycje od 1507 do 1515 niniejszego działu obejmują pojedyncze (tzn. niezmieszane z tłuszczami lub olejami innego rodzaju) nielotne tłuszcze i oleje roślinne lub mikrobiologiczne wymienione w pozycjach łącznie z ich frakcjami, nawet rafinowane, ale nie modyfikowane chemicznie.
(…)
Niniejsze pozycje obejmują surowe tłuszcze i oleje oraz ich frakcje, jak również te które zostały rafinowane lub oczyszczone na drodze np. przez klarowanie, płukanie, filtrowanie, odbarwianie, odkwaszanie lub odwanianie.
(...)
Uwzględniając powyższe, towar – (...) spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem 15 Nomenklatury scalonej (CN) Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami reguły 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.
Uzasadnienie zastosowania stawki podatku od towarów i usług
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.
W załączniku nr 10 do ustawy zawierającym „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”, w poz. 10 wskazano CN ex 15: „Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mikrobiologicznego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego – wyłącznie jadalne”.
Zatem, z preferencyjnej stawki w wysokości 5% mogą korzystać m. in. ww. tłuszcze – jeżeli posiadają cechę jadalności.
Określenia jadalne i niejadalne w Nomenklaturze scalonej (CN) używane są w kontekście produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Przy czym kiedy mamy do czynienia z towarem, który jest zaliczony przez właściwy organ do produktów jadalnych nadających się do spożycia przez człowieka, to nie utraci on jadalnego charakteru z tego tylko powodu, że zostanie wykorzystany do celów innych niż spożycie przez ludzi. Zastosowanie stawki obniżonej 5% nie jest więc uwarunkowane według przepisów ustawy o VAT przeznaczeniem towaru, lecz zależy od cech surowca. Przesłanką do zastosowania stawki 5% jest jadalna cecha oleju, rozumiana jako zdatność do spożycia – nie ma więc podstaw aby o jadalnym charakterze tłuszczów decydował faktyczny sposób ich wykorzystania.
W świetle art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: ex – rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku dla towarów i usług tylko do towarów należących do wymienionego działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN), spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Nazwa towaru (grupy towarów)”.
Na wstępie tut. organ wskazuje, że Wnioskodawca w odpowiedzi na pytanie z cz. I. pkt 1. wezwania z dnia 27 czerwca 2025 r. dotyczącego dokładnego wskazania, które parametry przedmiotowego oleju, potwierdzają, że jest to towar „jadalny” wyjaśnił m.in., iż:
-„Informujemy, że określenie „olej posiadający parametry jadalne” odnosi się do jakości fizykochemicznej i czystości surowca, które spełniają standardy dla olejów roślinnych dopuszczonych do obrotu spożywczego, zgodnie z przepisami prawa żywnościowego”.
Należy wskazać, że wprowadzając do obrotu żywność jadalną na wszystkich etapach produkcji oraz obrotu tą żywnością towar musi spełniać określone wymagania związane z bezpieczeństwem i jakością tych produktów. I tak produkty pochodzenia roślinnego, wymagają akceptacji właściwej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej (sanepidu).
Wymagania te zostały opisane w załączniku I i II rozporządzenia WE nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. WE L 139 str.1 – Dz. Urz. UE Polski wydanie specjalne, rozdział 13, t. 34, str. 319).
Ponadto zgodnie z pkt 21) postanowień ogólnych przedmiotowego rozporządzenia „Żywność przywożona do Wspólnoty musi być zgodna z ogólnymi wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 lub odpowiadać zasadom równoważnym do reguł wspólnotowych. Niniejsze rozporządzenie określa niektóre szczegółowe wymogi higieny w odniesieniu do żywności przywożonej do Wspólnoty”.
Mając na uwadze powyższe oraz opis towaru wskazać należy, że wniosek dotyczy (...) oraz, że zgodnie z deklaracją Wnioskodawcy „olej ten posiada parametry jakościowe odpowiadające olejowi jadalnemu”. Jednakże, Wnioskodawca doprecyzowując treść wniosku w przesłanych uzupełnieniach wskazał m.in. następujące informacje:
-„w niniejszym stanie faktycznym produkt nie będzie odprawiany jako spożywczy, nie będzie zgłaszany do Sanepidu i nie będzie przeznaczony do konsumpcji”;
-„sformułowanie zawarte w jednym z dokumentów towarzyszących dostawie (tj. „produkt może być przeznaczony do spożycia po dodatkowej obróbce”) wynika z ogólnej, standardowej formuły stosowanej przez producenta przy wystawianiu certyfikatów jakości, niezależnie od rzeczywistego przeznaczenia towaru.
W praktyce odnosi się ono do potencjalnej możliwości dalszego przetworzenia surowego oleju roślinnego w celu uzyskania oleju jadalnego – tj. poddania go rafinacji (oczyszczeniu z naturalnych pozostałości, odkwaszeniu, odbarwieniu itp.), co jest wymagane w przypadku dopuszczenia do spożycia.
Niemniej jednak w niniejszym przypadku:
·towar nie będzie przeznaczony do spożycia
·nie będzie poddawany żadnej dodatkowej obróbce.
Ponadto z analizy wskazanego przez Wnioskodawcę procesu produkcji wynika, że składają się na niego takie czynności jak: (...)
Zatem, z preferencyjnej stawki w wysokości 5% mogą korzystać m. in. ww. tłuszcze, które posiadają cechę jadalności. Natomiast – jak oświadczył Wnioskodawca – olej nie będzie odprawiany jako spożywczy i zgłaszany do Sanepidu ani przeznaczony do konsumpcji. Wnioskodawca wskazał również, że olej nie będzie poddawany żadnej dodatkowej obróbce w celu uzyskania oleju jadalnego. Wobec powyższego stwierdzić należy, że przedmiotowy olej nie jest olejem jadalnym nadającym się do spożycia.
Zaznaczyć należy, że na żadnym etapie postępowania Strona nie przedstawiła dokumentów oraz nie powołała odpowiednich przepisów świadczących, że ww. produkt nadaje się do spożycia przez ludzi. Z dokumentów przedstawionych przez Wnioskodawcę, nie wynika, czy Produkt nadaje się do spożycia przez człowieka, a co za tym idzie czy jest jadalny, co jest niezbędne przy zastosowaniu stawki obniżonej.
W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar (...) klasyfikowany jest do działu 15 Nomenklatury scalonej (CN) oraz z uwagi na fakt, że analiza treści wniosku oraz przesłanych uzupełnień nie wskazuje, że produkt ten jest jadalny, nadający się do spożycia, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.
Informacje dodatkowe
Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.
Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.
Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:
–podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),
–towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).
Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42ha ust. 1 ustawy).
WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:
1)następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo
2)wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1
-w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42ha ust. 2 ustawy).
WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:
-klasyfikacja towaru, lub
-stawka podatku właściwa dla towaru, lub
-podstawa prawna stawki podatku
staje się niezgodna z tymi przepisami.
Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).
Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji – stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej – służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Odwołanie zgodnie z art. 42g ust. 4 ustawy, można złożyć wyłączne za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie:
https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ będąc użytkownikiem konta/wyznaczając użytkownika konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.
Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).
