Dziennik Gazeta Prawna 150/2025 z 05.08.2025 [dodatek: Firma i Prawo]
Artykuł
z dnia 05.08.2025
Data publikacji: 05.08.2025
TSUE: nie wolno używać znaku bez zgody właściciela, aby zwiększyć atrakcyjność konkursu
Czy organizując konkurs z atrakcyjną nagrodą, można bez zgody właściciela pokazać logo znanej marki? Czy mieści się to jeszcze w granicach dozwolonego użytku znaku towarowego? Takie wątpliwości rozwiał Trybunał Sprawiedliwości UE 11 stycznia 2024 r., wydając wyrok w sprawie C-361/22.
Sprawa dotyczyła hiszpańskiej spółki, która prowadziła kampanię promującą subskrypcję usług multimedialnych. W ramach akcji użytkownicy mogli wziąć udział w losowaniu m.in. karty podarunkowej do znanej sieci sklepów odzieżowych o wartości 1 tys. euro. Na banerze reklamowym prezentującym nagrodę znalazło się logo tej marki umieszczone na tle, które wyglądem przypominało prawdziwą kartę podarunkową. Właściciel znaku towarowego nie wyraził na to zgody.
