Wiążąca informacja stawkowa z dnia 25 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL2-2.440.236.2025.2.TG
WIS ŚWIADCZENIE KOMPLEKSOWE – zakwaterowanie (...) w ramach usługi hotelowej dla osoby indywidualnej.
Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (…) z dnia 16 maja 2025 r. (data wpływu 16 maja 2025 r.), uzupełnionego pismem z dnia 10 lipca 2025 r. (data wpływu 10 lipca 2025 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa (świadczenie kompleksowe) – zakwaterowanie (...) w ramach usługi hotelowej dla osoby indywidualnej
Opis usługi: Wnioskodawca jest właścicielem budynku hotelu sklasyfikowanego pod symbolem PKOB (1211), który spełnia wymagania (…). Przedmiotem wniosku jest świadczenie przez (…), któremu oddano w trwały zarząd ww. budynek, usługi noclegowej (...) realizowane na rzecz osób indywidualnych. Rezerwacja hotelu jest warunkiem koniecznym w celu skorzystania z przedmiotowego świadczenia, poprzez rezerwację osoby indywidualne są każdorazowo zobowiązane do zawarcia umowy ustnej o świadczenie usług noclegowych i jej bezwzględne przestrzeganie. Osoby indywidualne dokonują rezerwacji osobiście, mailowo lub telefonicznie, wskazując ilość osób, które chcą skorzystać ze świadczenia, początek i koniec rezerwacji oraz rodzaj pokoju, z którego chce skorzystać. Rezerwacja jest możliwa w przypadku, gdy hotel nie jest zajęty w określonym terminie. Wnioskodawca na podstawie wcześniejszej rezerwacji określa ilość (...) koniecznych do przygotowania. Wysokość wynagrodzenia zależy od czasu, na jaki hotel jest udostępniany oraz rodzaju pokoju, z którego Klient chce skorzystać, (nie ponosi się odpłatności za osobę, wynagrodzenie stanowi iloczyn ustalonej opłaty, czasu rezerwacji (ilości dób) oraz rodzaju pokoju). Zasady korzystania z hotelu określone są w regulaminie, natomiast wysokość stawek opłat za świadczenie usług noclegowych (...) wynika z (…). Klient nie otrzymuje potwierdzenia dokonania rezerwacji, a umowa zostaje zawarta jedynie w formie ustnej. Pokój hotelowy wynajmowany jest na doby. Doba hotelowa rozpoczyna się o godzinie (…) w dniu przyjazdu, kończy się o godzinie (…) dnia następnego. (…) przygotowuje posiłki we własnym zakresie, na miejscu i wydaje Klientom w restauracji hotelowej. Klient nie ma wyboru dań jakie zostaną mu zaserwowane, może jedynie dokonać wyboru dań spośród przygotowanych przez kucharza, które zostały wydane w formie szwedzkiego stołu. Klient podczas poszczególnych posiłków może skorzystać z zestawu do zaparzenia kawy i herbaty. Do dyspozycji Klienta jest również woda i soki w dzbankach, w hotelu nie podaje się, ani nie sprzedaje alkoholu. Klient nie ma możliwości samodzielnego przygotowania sobie posiłku (...) w pomieszczeniu znajdującym się w budynku hotelu. W ramach świadczenia Wnioskodawca zapewnia Klientowi (...) , jednak nie ma wpływu na to, czy Klient z (...) skorzysta. Jeżeli Klient nie skorzysta z przysługującego mu (...) cena świadczenia nie ulega zmianie. Klient w ramach świadczenia będącego przedmiotem wniosku nie ma możliwości rezygnacji ze (...). Oczekiwaniem nabywcy świadczenia jest skorzystanie z noclegu (...) , nabywcy zależy na tym, aby nie zajmował się odrębnie organizacją noclegu oraz odrębnie organizacją (...). Istotnym elementem dla nabywcy jest możliwość skorzystania z noclegu i wyżywienia w jednym obiekcie. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności z punku nabywcy tworzą jedną całość. Wnioskodawca przedstawia swoją ofertę (…) oraz w (…). Klient ponadto może pozyskać szczegółowe informacje w recepcji hotelu oraz w rozmowie telefonicznej. Wszystkie oferowane przez Wnioskodawcę pokoje posiadają jednakowe wyposażenie, posiadają podobną powierzchnię użytkową, różnią się jedynie ilością i wielkością łóżek. Pokoje co do zasady wyposażone są (…). Wnioskodawca w ramach świadczenia nie będzie pobierał kaucji zabezpieczającej. Klient ma prawo do zwiększenia zakresu świadczonych usług poprzez zwiększenie ilości dni, czy ilości osób wskazanych w rezerwacji. Ponadto Klient może dokonać wymiany pokoju (bez dopłaty) w przypadku wystąpienia awarii, bądź przesunąć termin rezerwacji w razie wystąpienia zdarzenia losowego. Osoby indywidualne korzystające z usługi noclegowej (...) , w sytuacji wystąpienia problemu (np. awarii, zniszczenia wyposażenia) zgłaszają go bezpośrednio Wnioskodawcy w recepcji hotelu. Zakwaterowanie Klienta odbywa się poprzez przydzielenie przez Wnioskodawcę pokoju/pokoi na podstawie dokonanej rezerwacji przez Klienta i przekazanie kluczy nabywcy, natomiast wymeldowanie odbywa się poprzez zgłoszenie przez Klienta opuszczenia pokoju/pokoi oraz zdanie wszystkich kluczy. Poszczególne elementy będące składową świadczenia będącego przedmiotem wniosku prowadzą do realizacji celu jakim jest realizacja usługi noclegowej (...) .
