aktualności
Niedbałe konsultacje społeczne grożą unieważnieniem planu ogólnego
Wojewodowie dość rygorystycznie podchodzą do zasad partycypacji społecznej, wprowadzonych w ramach reformy planistycznej w 2023 r. Wskazuje na to rosnąca liczba rozstrzygnięć nadzorczych, w których kwestionują oni plany miejscowe. Gmina musi zatem przeprowadzić procedury ściśle według ustawowych wymogów
Planowanie przestrzenne według nowych zasad, które wprowadziła reforma planistyczna z 2023 r., jest nierozerwalnie związane z partycypacją społeczną, a jej podstawową formą są konsultacje społeczne [ramka 1]. Ta instytucja prawna zastąpiła stosowane wcześniej instrumenty: wyłożenie dokumentu planistycznego do publicznego wglądu i dyskusję publiczną. Konsultacje społeczne zostały też przez ustawodawcę dostosowane do współczesnych form komunikacji społecznej.
Ramka 1
Partycypacja społeczna – na czym polega
Zgodnie z art. 8e ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. zapewnienie partycypacji społecznej polega na:
1) umożliwieniu udziału interesariuszom planowania i zagospodarowania przestrzennego, zwanym dalej „interesariuszami”, w przygotowaniu aktów planowania przestrzennego, w tym wypowiadania się, składania wniosków lub uczestnictwa w konsultacjach społecznych;
2) poznaniu potrzeb, zebraniu stanowisk i pomysłów interesariuszy dotyczących polityki przestrzennej;
3) prowadzeniu działań edukacyjnych i informacyjnych o istocie, celach i zasadach planowania i zagospodarowania przestrzennego;
4) inicjowaniu, umożliwianiu i wspieraniu działań służących rozwijaniu dialogu między interesariuszami w ramach kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej oraz zwiększaniu udziału interesariuszy w kształtowaniu i prowadzeniu polityki przestrzennej.
Partycypację społeczną prowadzi się w sposób umożliwiający aktywny udział interesariuszy. Dotyczy to również osób ze szczególnymi potrzebami.
