Wiążąca informacja stawkowa z dnia 19 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL2-2.440.258.2025.3.EZW
WIS USŁUGA – badanie ścieków, której kosztami Wnioskodawca obciąża swojego kontrahenta w przypadku, gdy wyniki przeprowadzonych badań wskazują na przekroczenie dopuszczalnych parametrów ścieków
Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (…) z dnia 27 maja 2025 r. (data wpływu 27 maja 2025 r.), uzupełnionego pismem z dnia 11 lipca 2025 r. (data wpływu 14 lipca 2025 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa – badanie ścieków, której kosztami Wnioskodawca obciąża swojego kontrahenta w przypadku, gdy wyniki przeprowadzonych badań wskazują na przekroczenie dopuszczalnych parametrów ścieków
Opis usługi:
Wnioskodawca jest spółką wodociągowo-kanalizacyjną świadczącą usługi w zakresie poboru i uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków. W ramach działalności, ze względu na brak własnych zasobów (laboratorium, personelu), Wnioskodawca zleca wykonanie jednorazowego badania ścieków firmie zewnętrznej. Wykonuje je, gdy zachodzi podejrzenie o przekroczeniu ich parametrów. Gdy wynik wskazuje na przekroczenie, badaniem ścieków Wnioskodawca obciąża kontrahenta jako dostawcę ścieków. Wnioskodawca zawiera umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków z kontrahentem, który dostarcza Wnioskodawcy ścieki o przekroczonych parametrach. We wzorze ww. umowy znajduje się zapis, że „(…)”.
Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 – 37
Stawka podatku od towarów i usług: 8%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
UZASADNIENIE
W dniu 27 maja 2025 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 14 lipca 2025 r. poprzez potwierdzenie przedmiotu wniosku, doprecyzowanie opisu sprawy oraz przesłanie stosownych dokumentów.
