Wiążąca informacja stawkowa z dnia 1 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL2-2.440.373.2025.2.AS
WIS USŁUGA - wykonanie pełnej diagnozy audio-psycho-fonologicznej (…).
Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r., poz. 775, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (…) z dnia 21 lipca 2025 r. (data wpływu 21 lipca 2025 r.), uzupełnionego pismem z dnia 22 września 2025 r. (data wpływu 22 września 2025 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa – wykonanie pełnej diagnozy audio-psycho-fonologicznej (…)
Opis usługi: Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wspomagającym edukację. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje pełną diagnozę audio-psycho-fonologiczną (…). Usługa skierowana jest do dzieci w wieku od 2,5 roku do ukończenia 18 roku życia i jest wykonywana przy użyciu (…). Każda diagnoza poprzedzona jest wywiadem z rodzicami dziecka. Wywiad stanowi wgląd w jego dotychczasowy rozwój zarówno pod względem motorycznym, jak i poznawczym – z uwzględnieniem wszystkich przebytych chorób oraz odbytych dotychczas konsultacji specjalistycznych. Podczas diagnozy wykonywany jest (…). Podczas diagnozy badana jest reakcja pacjenta na bodziec słuchowy w zakresie poszczególnych częstotliwości (…). W wyniku diagnozy wykreślona zostaje krzywa słuchowa, na podstawie której wykonujący wnioskuje o występowaniu zaburzeń przetwarzania słuchowego. Celem diagnozy jest ocena funkcjonowania analizatora słuchowego oraz zdolności prawidłowego przetwarzania bodźców akustycznych. Sprawność tych mechanizmów pozostaje w bezpośrednim związku z nabywaniem i rozwijaniem umiejętności edukacyjnych, takich jak czytanie, pisanie, rozumienie mowy czy koncentracja uwagi. Przeprowadzenie diagnozy umożliwia w szczególności: wczesne wykrycie zaburzeń przetwarzania słuchowego utrudniających proces uczenia się, identyfikację trudności w zakresie opanowywania podstawowych kompetencji szkolnych, określenie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka, wskazanie kierunków oddziaływań wspierających koncentrację, pamięć słuchową oraz prawidłowy rozwój językowy. W konsekwencji diagnoza nie tylko dostarcza informacji o aktualnym stanie funkcjonowania słuchowego, ale przede wszystkim wyznacza podstawę do działań, które realnie wspierają proces uczenia się. Tym samym jej efekty pozostają w ścisłym związku z możliwością prawidłowego uczestniczenia w edukacji szkolnej i podnoszeniem efektywności kształcenia. W ramach usługi nie jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna ani psychologiczna sensu stricto (nie są prowadzone badania psychologiczne testami, psychoterapia ani poradnictwo psychologiczne w rozumieniu odrębnych przepisów). Diagnoza audio-psycho-fonologiczna wykonana przez Wnioskodawcę kończy się sporządzeniem pisemnego raportu zawierającego zarówno analizę wyników, jak i zalecenia dostosowane do wieku dziecka oraz stwierdzonych trudności. Zalecenia te są kierowane do opiekunów dziecka, a także – w zależności od potrzeb – do nauczycieli właściwych dla etapu edukacyjnego, na którym dziecko się znajduje. Otrzymywana diagnoza jest wykorzystywana w celu oceny sposobu funkcjonowania przetwarzania słuchowego oraz rozpoznania trudności mogących wpływać na proces uczenia się – w szczególności na naukę czytania, pisania i komunikacji językowej. Całość usługi realizowana jest w czasie około (...) godzin. Wynagrodzenie ustalane jest jako stała ryczałtowa stawka.
