Postanowienie NSA z dnia 20 października 2025 r., sygn. I OW 114/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie NSA Marek Stojanowski (spr.) NSA Marian Wolanin po rozpoznaniu w dniu 20 października 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku powiatu b. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy powiatem b. a powiatem l. i powiatem p. przez wskazanie powiatu właściwego do ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci: J.M., A.M. i O.M., umieszczonych w placówce opiekuńczo-wychowawczej postanawia: wskazać powiat l. jako właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
PISMEM Z 17 CZERWCA 2025 R. STAROSTA B. – DZIAŁAJĄCY W IMIENIU POWIATU B. – WYSTĄPIŁ DO NACZELNEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO Z WNIOSKIEM O ROZSTRZYGNIĘCIE SPORU O WŁAŚCIWOŚĆ ZAISTNIAŁEGO MIĘDZY POWIATEM B. A POWIATEM L. I POWIATEM P. W SPRAWIE WSKAZANIA PODMIOTU WŁAŚCIWEGO DO PONOSZENIA WYDATKÓW NA UTRZYMANIE DZIECI: J.M., A.M. I O.M., DALEJ: "ZAINTERESOWANI" UMIESZCZONYCH W PLACÓWCE OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ.
W uzasadnieniu wnioskodawca wskazał, że na mocy postanowienia Sądu Rejonowego L. z 13 lutego 2024 r. w trybie zarządzenia opiekuńczego umieszczono dziewięcioro małoletnich dzieci, w tym zainteresowanych, w pieczy zastępczej wskazanej przez właściwego organizatora pieczy zastępczej. Następnie postanowieniem Sądu Rejonowego w R. z 15 marca 2024 r. jako właściwe do wykonania postanowienia 3 lutego 2024 r. wskazano Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w P. W związku z tym podmiot ten wnioskami z 19 marca 2024 r. oraz 26 marca 2024 r. zwrócił się do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w B. o umieszczenie dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej funkcjonującej w ramach Programu SOS Wiosek Dziecięcych B. Wnioskodawca wskazał przy tym, że powiat p. zobowiązał się do pokrywania kosztów utrzymania dzieci. W odpowiedzi na przesłane wnioski Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w B. wydało skierowania o umieszczeniu dzieci w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej "(...)" (placówka typu interwencyjnego). W odpowiedzi na wystawienie not obciążeniowych powiat p. uznał się za niewłaściwy w sprawie, wskazując, że z uwagi na fakt, że małoletni posiadają adresy zameldowania na terenie powiatu l., właściwy jest ten powiat albo miasto L. z uwagi na siedzibę sądu, który uznał się za właściwy do orzekania w sprawach dzieci.
