Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2024 r., sygn. V SA/Wa 1299/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Andrzej Kania, Sędzia WSA - Monika Kramek (spr.), Asesor WSA - Robert Żukowski, , Protokolant st. specjalista - Anna Wiśniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 marca 2024 r. sprawy ze skargi B. S.A. w B. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 31 marca 2023 r. nr DZP-16/2023 w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu stwierdzenia nadmiernych opóźnień ze spełnianiem świadczeń pieniężnych oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi [...] S.A. z siedzibą w B. (dalej: skarżąca, strona) jest decyzja Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej: Prezes UOKiK, Prezes urzędu, organ) z 31 marca 2023 r. nr DZP-16/2023 wydana na podstawie art. 13v ust. 1 ustawy z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 893, dalej: ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych lub ustawa), którą organ stwierdził nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych w okresie luty, marzec i kwiecień 2020 r. przez skarżącą, to jest działanie naruszające zakaz, o którym mowa w art. 13 b ust. 1 i ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych; nałożył na skarżącą administracyjną karę pieniężną w wysokości 226 656,16 zł oraz obciążył ją kosztami postępowania administracyjnego w wysokości 459,43 zł.
Kontrolowana decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych:
Prezes UOKiK, działając w oparciu o treść art. 13c ust. 3 ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, na podstawie danych przekazanych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, przeprowadził analizę prawdopodobieństwa nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez skarżącą.
Przeprowadzona analiza dała podstawę do przyjęcia, że szacowana wartość świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie przez stronę, w okresie luty, marzec, kwiecień 2020 r., może wyczerpywać przesłanki nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych opisane w ustawie.
