Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2024 r., sygn. IV SA/Wa 203/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Łuczaj, Sędziowie sędzia WSA Monika Barszcz (spr.), sędzia WSA Katarzyna Golat, Protokolant st. ref. Agnieszka Szymańczak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi [...] Spółka Akcyjna z siedzibą w P. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 8 listopada 2023 r. nr DKO-WPUB.401.117.2023.lc2 w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarga dotyczy decyzji Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) z dnia 8 listopada 2023 r., nr DKO-WPUB.401.117.2023.lc2 (DKO- 420/771/2019) w przedmiocie uchylenia decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska (WIOŚ) z dnia [...] lipca 2019 r., nr [...] i wymierzenia [...] S.A. (skarżąca, Spółka) administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 500.000 zł za przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia.
Zaskarżona decyzja zapadła w następującym stanie sprawy.
W okresie od 1 kwietnia 2019 r. do 30 kwietnia 2019 r. inspektorzy Delegatury WIOŚ w [...] przeprowadzili kontrolę interwencyjną na terenie działek o nr ewid. [...], zlokalizowanych na terenie gm. K. przy ul. [...], obręb [...], w związku z przetwarzaniem tłucznia torowego przez [...] S.A. W toku prowadzonej kontroli na terenie działek o nr ewid. [...] i [...] przy ul. [...], obręb [...], gmina K. stwierdzono składowanie zebranego z nasypów kolejowych odpadów tłucznia torowego oraz jego przetwarzanie. Zbierany z nasypów kolejowych tłuczeń torowy był przesiewany, oczyszczany i kruszony w kruszarce by ponownie wbudować go w nasypy kolejowe, organ I instancji w protokole kontroli stwierdził, iż zebrany tłuczeń torowy, który jest poddawany procesom recyklingu, w świetle obowiązujących przepisów (art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach - (Dz. U. z 2019 r. poz. 701), dalej: "ustawa o odpadach", rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. poz. 10) stanowi odpad o kodzie 17 05 08 - tłuczeń torowy (kruszywo) inny niż wymieniony w 17 05 07. Podczas kontroli [...] S.A. nie przedstawiła zezwolenia na przetwarzanie odpadów wymaganego w trybie art. 41 ustawy o odpadach. Podczas przeprowadzonej kontroli [...] WIOŚ stwierdził na terenie ww. działek również pryzmy nieprzesianego, zebranego z nasypów kolejowych tłucznia wraz z ziemią; pryzmy przesianego, oczyszczonego i pokruszonego tłucznia torowego oraz pryzmy ziemi powstałej z przesiania tłucznia torowego przeznaczone do rekultywacji. Ponadto w czasie oględzin stwierdzono na terenie ww. działek pracę: przesiewacza, kruszarki, dwóch ładowarek oraz ruch samochodów ciężarowych odbierających tłuczeń. W czasie prowadzonej kontroli strona nie przedstawiła żadnych kart ewidencji dla odpadów o kodzie 17 05 08 tj. tłuczeń torowy (kruszywo) inny niż wymieniony w 17 05 07, w związku z czym brak było możliwości ustalenia ilości wytworzonych, w związku z modernizacją linii kolejowej W20, odpadów. W trakcie kontroli podmiot przedstawił wydruk dot. ilości przetworzonego tłucznia za okres od 6 marca 2019 r. do 25 marca 2019 r., na podstawie którego stwierdzono, że w ww. okresie przetworzono 9.611,25 Mg tłucznia torowego. W toku prowadzonej kontroli nie stwierdzono by na terenie ww. działek były magazynowane odpady niebezpieczne lub obojętne. Ustalenia kontroli zawarte zostały w protokole kontroli nr KON 86/2019, który nie został podpisany przez upoważnionego przedstawiciela kontrolowanego podmiotu. Zgodnie z ustaleniami kontroli, do dnia jej zakończenia strona nie okazała zezwolenia na przetwarzanie odpadów wymaganego zgodnie z art. 41 ustawy o odpadach.
