Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 czerwca 2024 r., sygn. VI SA/Wa 5/24
Dnia 5 czerwca 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Sędziowie: Sędzia WSA Sławomir Kozik Asesor WSA Szczepan Borowski (spr.) Protokolant ref. Anna Arendt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi T. J. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 25 października 2023 r. nr BP.574.28.2023.1284.BTM.475099 w przedmiocie zawieszenia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 25 października 2023 r. nr [...] Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej także jako: organ lub GITD) utrzymał w mocy swoją decyzję z dnia 21 września 2023 r. zawieszającą T. J. (dalej także jako skarżący) zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego o numerze [...]udzielone w dniu 11 czerwca 2014 r.
Decyzja ta została wydana w następującym stanie sprawy.
Decyzją z dnia 22 maja 2023 r. GITD orzekł o utracie przez skarżącego dobrej reputacji, jako proporcjonalnej reakcji za nałożone sankcje administracyjne. Po rozpoznaniu wniosku skarżącego o ponowne rozpatrzenie sprawy decyzją z dnia 11 lipca 2023 r. organ utrzymał w całości zaskarżoną decyzję w mocy i z tym dniem decyzja ta stała się ostateczna.
Podstawą uznania, że skarżący utracił dobrą reputację, była decyzja o nałożeniu sankcji za najpoważniejsze naruszenie, o którym mowa w grupie 2 pod nr 1 w załączniku nr I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 2016/403 z dnia 18 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego oraz zmieniającego załącznik III do Dyrektywy 2006/22WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L74 z 19.03.2016, str. 8 dalej jako rozporządzenie 2016/403) tj. "instalacja i korzystanie z niehomologowanego tachografu" w związku z naruszeniem stwierdzonym w wyniku kontroli drogowej w Czechach, która odbyła się 18 października 2022 r. Z treści komunikatu ERRU wynika, że grzywna za przedmiotowe naruszenie została wyegzekwowana 26 października 2022 r.
