Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2024 r., sygn. I FSK 1452/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Danuta Oleś (spr.), Sędzia WSA (del.) Elżbieta Olechniewicz, Protokolant Jan Żołądź, po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej C. sp. k. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 grudnia 2020 r. sygn. akt V SA/Wa 1263/20 w sprawie ze skargi C. sp. k. z siedzibą w K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 29 czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 29 czerwca 2020 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego [...] z dnia 22 stycznia 2020 r. nr [...], 3) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie na rzecz C. sp. k. z siedzibą w K. kwotę 7.842 (siedem tysięcy osiemset czterdzieści dwa) złote tytułem zwrotu kosztów za obie instancje.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 16 grudnia 2020 r., sygn. akt V SA/Wa 1263/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu skargi C. sp.k. w K. (dalej: "strona", "spółka" lub "skarżąca") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z 29 czerwca 2020 r. w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego, oddalił skargę.
Z uzasadnienia wyroku Sądu pierwszej instancji wynika, że spółka wnioskiem z 18 listopada 2019 r. wystąpiła o zwrot podatku akcyzowego w wysokości 147.249 zł z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej 3 samochodów osobowych. Naczelnik Urzędu Skarbowego W. decyzją z 22 stycznia 2020 r. odmówił spółce wnioskowanego zwrotu, zaś Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie zaskarżoną decyzją z 29 czerwca 2020 r., po rozpoznaniu odwołania spółki od decyzji organu pierwszej instancji, utrzymał ją w mocy.
W motywach rozstrzygnięcia organ odwoławczy, odwołując się do uregulowań zawartych w art. 107 ust. 1, 3 i 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864 ze zm., dalej: "ustawa o podatku akcyzowym"), wskazał, że samochód osobowy będący przedmiotem wniosku o zwrot akcyzy był zarejestrowany czasowo w kraju przed dostawą wewnątrzwspólnotową, a zatem strona nie spełniła przesłanki wskazanej w art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym uprawniającej do zwrotu uiszczonej kwoty akcyzy.
