Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 maja 2022 r., sygn. VIII SA/Wa 109/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Wroczyński (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Iwona Szymanowicz-Nowak Sędzia WSA Sławomir Fularski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Radomiu w trybie uproszczonym w dniu 4 maja 2022 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] października 2020 r. Nr [...] w przedmiocie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy [...] stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
Syg. akt VIII SA/Wa 109/22
Uzasadnienie
Rada Gminy w [...] (dalej: organ, Rada Gminy) na podstawie art. art. 4 ust.1i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1289; dalej: u.c.p.g.) oraz art. 18 ust.2 pkt 15, art. 40 ust.1, art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym( DZ.U z 2020 roku, poz. 713, dalej jako usg), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w [...], podjęła w dniu 5 października 2020 r. uchwałę nr [...]w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy [...] (dalej: uchwała, regulamin).
Pismem z 31 grudnia 2021 r. Prokurator Rejonowy w Grójcu (dalej: skarżący, prokurator) wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (dalej: Sąd) na powołaną wyżej uchwałę zarzucając:
- istotne naruszenie art. 4 ust.1 i art. 5 ustawy z 20 lipca 2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych( DZ.U z 2016 roku, poz. 296 ze zm. dalej uoan) poprzez zawarcie w § 4 uchwały sformułowania, iż wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2021 roku. Z uwagi na powyższe skarżący wnosił stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały.
W uzasadnieniu skargi prokurator wskazywał, że wyznaczając w taki sposób dzienną datę wejścia w życie uchwały, organ naruszył art. 4 ust.1 uoan, tym samym powodując rozbieżności między postanowieniem uchwały wskazując datę jej wejścia w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia i datę dzienną wskazaną w § 5 uchwały. Zgodnie z art. 4 ust.1 uoan akty prawne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia, chyba, że dany akt normatywny określi termin dłuższy, a jeżeli ważny interes prawny państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia aktu w dzienniku urzędowym. Natomiast art. 5 powołanej ustawy stanowi, że przepisy art. 4 nie wyłączają możliwości nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej, jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie.
