Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 września 2023 r., sygn. III SA/Wa 1868/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Ewa Izabela Fiedorowicz (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Konrad Aromiński, asesor WSA Kamil Kowalewski, Protokolant sekretarz sądowy Anna Skorupska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 września 2023 r. sprawy ze skargi E. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych oraz odmowy wypłaty oprocentowania od nadpłaty 1) uchyla zaskarżoną decyzję w części zaskarżonej, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. na rzecz E. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych kwotę 14.756 zł (słownie: czternaście tysięcy siedemset pięćdziesiąt sześć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
E. z siedzibą w Austin, w Stanach Zjednoczonych (dalej skarżąca, strona, fundusz) wniósł skargę na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. (dalej Dyrektor IAS, organ odwoławczy) z [...] maja 2021 r. w przedmiocie odmowy oprocentowania od uprzednio nadpłaty za lata 2012 - 2013 oraz 2015 - 2016.
Organy podatkowe ustaliły w sprawie poniższy stan faktyczny.
Wnioskiem z 28 grudnia 2017 r. fundusz wystąpił do Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w W. (dalej Naczelnik MUS lub organ pierwszej instancji) w sprawie zwrotu nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w łącznej kwocie 941.045,53 zł, pobranego od dywidend wypłaconych w latach 2012 - 2013 oraz 2015 - 2016 przez płatników: T. S.A., [...] S.A., [...] S.A., O. S.A., [...] S.A., P. S.A., P. S.A., [...] S.A. i P. S.A., wraz z oprocentowaniem za okres od dnia pobrania podatku przez poszczególnych płatników do dnia faktycznego zwrotu nadpłaty, wskazując, że nadpłata powstała z wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z 10 kwietnia 2014 r. w sprawie C-190/12 Emerging Markets Series. Z uzasadnienia wniosku wynikało, że DFA lnvestment Trust Company z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (dalej: Trust) jest otwartą zarządzającą spółką inwestycyjną (funduszem inwestycyjnym), zorganizowanym jako ustawowy trust (fundusz powierniczy) stanu siedziby - Delaware (tj. Delaware Statutory Trust), zarejestrowanym zgodnie z amerykańską ustawą o spółkach inwestycyjnych z 1940 roku. E. (tj. spółka) jest jedną z serii (subfunduszy) Trustu oraz jest traktowany jako samodzielny fundusz inwestycyjny. Niemniej jednak, wszystkie serie Trustu tworzą jedną organizację prawną (jeden podmiot prawny) dla celów prawnych w Stanach Zjednoczonych, a spółka jest reprezentowana przez Trust we wszystkich sprawach. Dla celów podatkowych w Stanach Zjednoczonych E. jest traktowany jako oddzielny podmiot. W latach objętych wnioskiem, strona dla celów podatkowych traktowana była jak spółka osobowa, tj. była podmiotem transparentnym podatkowo. Działalność inwestycyjna strony obejmuje, między innymi, inwestycje w akcje polskich spółek, od których w latach 2012 — 2013 oraz 2015-2016 zostały wypłacone dywidendy, a spółki wypłacające te dywidendy, działając w charakterze płatników, pobrały zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych. Fundusz powołał się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-190/12 Emerging Market Series, jako podstawę powstania nadpłaty.
