Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 grudnia 2023 r., sygn. VI SA/Wa 3687/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Linkowski Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pawłowska Asesor WSA Szczepan Borowski (spr.) Protokolant spec. Karolina Pilecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi K. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 24 marca 2023 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 24 marca 2023 r. nr [...] Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej także jako: organ lub organ odwoławczy) utrzymał w mocy decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej także jako: organ pierwszej instancji) z dnia 19 września 2022 r. o nałożeniu na K.B. (dalej także jako: skarżący) kary pieniężnej w wysokości 15 000 (piętnaście tysięcy) złotych za brak zezwolenia kategorii V, gdy nacisk jednej lub wielu osi, rzeczywista masa całkowita lub wymiary pojazdu przekraczają dopuszczalne wartości w przypadkach innych niż określone w art. 140 ab ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (obecnie: Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm. dalej jako: p.r.d.)
Zaskarżona decyzja została wydana w następujących okolicznościach sprawy.
W dniu 3 sierpnia 2022 r. w miejscowości B. na ul. W. (droga gminna) zatrzymano do kontroli 5-osiowy pojazd marki M., którym kierował A. M. wykonujący przejazd drogowy z ładunkiem nieczystości ciekłych (ładunek podzielny) w imieniu K. B.. Przebieg kontroli utrwalono protokołem. Pojazd został poddany procedurze wstępnego ważenia w okolicy drogi [...] następnie skierowany do legalizowanego punktu ważenia pojazdów zlokalizowany we Wrocławiu. Pomiary wykazały przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 7,3 tony (masa całkowita po odjęciu tolerancji wyniosła 39,3 tony, co w stosunku do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powyżej 3 osi wynoszącej 32 tony dało przekroczenie o 7,3 tony). Powyższe przekroczenie stanowi 22,8% przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej kontrolowanego pojazdu. W trakcie czynności ważenia pojazdu pięcioosiowego stwierdzono ponadto, że nacisk potrójnej osi napędowej kontrolowanego pojazdu wynosił 27,3 tony, co oznacza przekroczenie dopuszczalnego nacisku grupy osi składającej się z trzech osi pojazdów silnikowych, w której co najmniej dwie osie składowe są osiami napędowymi o 0,3 tony. Skarżący nie dysponował zezwoleniem na przejazd pojazdem nienormatywnym.
