Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. II GSK 466/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Maciejko (spr.) Sędzia NSA Patrycja Joanna Suwaj Sędzia del. WSA Karolina Kisielewicz-Sierakowska Protokolant asystent sędziego Paweł Cholewski po rozpoznaniu w dniu 29 października 2025 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "T." Sp. z o.o. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 grudnia 2022 r. sygn. akt III SA/Po 665/22 w sprawie ze skargi "T." Sp. z o.o. w L. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 czerwca 2022 r. nr 3001-IOA.4246.58.2021.MCz w przedmiocie kary pieniężnej za urządzanie gier na automatach bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od "T." Sp. z o.o. w L. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu 10 800 (dziesięć tysięcy osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. akt III SA/Po 665/22 oddalił wniesioną przez T. Sp. z o.o. z siedzibą w L. (zwanej dalej Spółką T.) skargę na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu (zwanego dalej DIAS) z dnia 30 czerwca 2022 r., nr 3001-IOA.4246.58.2021.MCz utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Wielkopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Poznaniu z dnia 30 września 2021 r., nr 398000-COP.4246.121.2020.MS wymierzającą Spółce T. karę pieniężną w wysokości 400 000 zł za urządzanie gier hazardowych na automatach bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia. W wyroku tym, z powołaniem się na art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2024 r., poz. 935, zwanej dalej p.p.s.a.), Sąd I instancji stwierdził, że DIAS nie naruszył w sprawie przepisów stanowiących podstawę decyzji,
w postaci art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 89 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2025 r., poz. 595, zwanej dalej u.g.h.) w brzmieniu obowiązującym w dacie stwierdzonego naruszenia, tj. w dniu 21 czerwca 2019 r. Zgodnie z tymi przepisami, karze pieniężnej podlega urządzający gry hazardowe bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia; wysokość kary pieniężnej w takim wypadku wynosi, w przypadku gier na automatach – 100 000 zł od każdego automatu. Prawidłowo ustalono stan faktyczny; w trakcie kontroli w dniu 21 czerwca 2019 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej stwierdzili, że w lokalu przy ul. B. [...] w R. znajdowało się cztery urządzenia będące automatami do gier hazardowych marki F. (nr [...], [...], [...] i [...]). Spółka T. oferowała gry na tych urządzeniach. Dopuszczono dowody zgromadzone wcześniej przez ww. funkcjonariuszy w postępowaniu karnym (art. 211 k.p.k. i art. 114b ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy, Dz.U. z 2025 r., poz. 633, zwanej dalej k.k.s. w zw. z art. 64 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r.
