Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 listopada 2025 r., sygn. IV SA/Po 500/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Józef Maleszewski Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Sędzia WSA Sebastian Michalski Protokolant st. sekr. sąd. Monika Zaporowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 listopada 2025 r. sprawy ze skargi A. Z. prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 28 lutego 2025 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 28 lutego 2025 r. ([...]) Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej jako "SKO" lub "organ II instancji") – po rozpatrzeniu odwołania A. Z. prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą "Z. (zwanej dalej "Przedsiębiorcą" lub "Skarżącą") od wydanej przez Zarząd Związku Międzygminnego Gospodarka Odpadami Aglomeracji [...] w likwidacji (dalej jako "Zarząd [...]" lub "organ I instancji") decyzji [...] z 30 lipca 2024 r. (znak sprawy: [...]) w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej (pkt 1) oraz umorzenia w części postępowania (pkt 2) – uchyliło ww. decyzję odnośnie pkt 1 i w to miejsce nałożyło na Przedsiębiorcę administracyjną karę pieniężną w wysokości [...] zł za niewypełnienie obowiązku wynikającego z art. 9g ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w odniesieniu do odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w 2020 r. dla Miasta [...], Miasta i Gminy [...], Miasta i Gminy [...], Miasta i Gminy [...] oraz Miasta i Gminy [...], Miasta i Gminy [...], Miasta [...], Gminy [...], Gminy [...] (pkt 1) i utrzymało w mocy decyzję Zarządu [...] odnośnie pkt 2.
Zaskarżona decyzja SKO zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Przywołaną wyżej decyzją z 30 lipca 2024 r. Zarząd [...] nałożył na Przedsiębiorcę administracyjną karę pieniężną w wysokości [...] zł za niewypełnienie obowiązku wynikającego z art. 9g ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Dz. U. z 2024 r. poz. 399; w skrócie "u.c.p.g."] w odniesieniu do odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w 2020 r. (pkt 1) oraz umorzył w części jako bezprzedmiotowe postępowanie w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej w wysokości [...] zł za niewypełnienie obowiązku wynikającego z art. 9g u.c.p.g. w odniesieniu do odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w 2021 r. W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że ustalenie, iż doszło do naruszenia dyspozycji art. 9g ust. 3 u.c.p.g., nastąpiło na podstawie sprawozdania złożonego przez Przedsiębiorcę w systemie BDO za 2020 r. Organ obliczył poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne według wzoru podanego w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. poz. 2167; w skrócie "rozporządzenie MŚ"). Wynika z niego, że Skarżąca nie osiągnęła wymaganego poziomu w roku 2020 w odniesieniu do Miasta [...], Miasta i Gminy [...], Miasta i Gminy [...], Miasta i Gminy [...] oraz Miasta i Gminy [...], Miasta [...], Miasta [...], Gminy [...], Gminy [...]. Organ I instancji zbadał również przesłanki odstąpienia od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej zawarte w art. 189f k.p.a. i stwierdził, że przesłanki te nie zachodzą. Dalej wskazał, że na podstawie art. 3b ust. 3 u.c.p.g., w związku z nowelizacją przepisów, od 2021 r. dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych nie są wymagane poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami, zatem zasadne było umorzenie postępowania w tym zakresie.
