Zmiany w zamówieniach publicznych w 2026 roku
Zamawiający, w tym jednostki sektora samorządu terytorialnego, będące zobowiązane do stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych, powinni przygotować się na zmiany, które nadejdą w nadchodzącym roku. Wynikają one z trzech przyjętych ustaw.
Ustawy zmieniające przepisy zamówieniowe to:
• ustawa z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r. poz. 1173), która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r.,
• ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych (Dz.U. z 2025 r. poz. 1235) – jeden z jej przepisów wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r. i dotyczy art. 11 ust. 4 Pzp – pozostałe zaś 12 lipca 2026 r.,
• ustawa z 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (Dz.U. z 2025 r. poz. 769), która zacznie obowiązywać 13 marca 2026 r.
Zmiana progu
Do końca 2025 r. każda jednostka samorządu terytorialnego realizowała wydatki oszacowane na poziomie 130 000 zł na podstawie własnych regulaminów i samodzielnie ustalonych zasad. Próg ten obowiązywał dość długo. Nie był zmieniany, mimo że dało się odczuć, iż kwota ta nie jest już odpowiednia i nie odzwierciedla sytuacji gospodarczej. Ustawodawca zdecydował, że od 1 stycznia 2026 r. zostanie ona podniesiona o 40 000 zł – czyli do progu 170 000 zł. Od nowego roku zamawiający, dokonując nowych szacowań wartości planowanych zamówień, będą mieli zatem dostrzegalnie więcej swobody w wydatkowaniu mniejszych kwot. Trzeba pamiętać, że czynność szacowania nadal ma być zgodna z zasadami wynikającymi z przepisów Pzp.
