Jak liczyć termin wojewody na stwierdzenie nieważności uchwały lub zarządzenia
Termin na stwierdzenie nieważności uchwały lub zarządzenia przez wojewodę wprost określają przepisy samorządowych ustaw ustrojowych. Jednak w praktyce nie zawsze organ nadzoru w sposób prawidłowy ustala datę jego upływu – a to warunkuje możliwość wydania aktu nadzoru.
Postępowanie nadzorcze jest specyficznym postępowaniem administracyjnym, które organ nadzoru (wojewoda) prowadzi każdorazowo z urzędu na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych. Wojewoda, działający jako organ nadzoru, nie posiada generalnego uprawnienia do ingerencji w jakąkolwiek sferę działalności samorządu terytorialnego. Sprawowany nadzór przez wojewodę posiada bowiem charakter ustawowo ograniczony. Tym samym organ nadzoru może wkraczać (ingerować) w działalność jednostek samorządu terytorialnego jedynie w przypadkach ściśle określonych w przepisach rangi ustawowej.
Środki nadzorcze wojewody:
• rozstrzygnięcie nadzorcze,
• skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego,
• stwierdzenie nieistotnego naruszenia prawa,
• postanowienie o wstrzymaniu wykonania uchwały (zarządzenia),
• zarządzenie zastępcze.
W aspekcie prawidłowego ustalenia terminu wojewody na ewentualne stwierdzenie nieważności uchwały lub zarządzenia organu jednostki samorządu terytorialnego najważniejszym środkiem nadzorczym niewątpliwie jest rozstrzygnięcie nadzorcze.
