Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 października 2025 r., sygn. II SA/Kr 957/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator Sędziowie: Sędzia WSA Jacek Bursa (spr.) Sędzia WSA Joanna Człowiekowska Protokolant: sekretarz sądowy Kamila Maśloch po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 października 2025 r. sprawy ze skargi M. P. i B. P. na decyzję nr 466/2023 Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia 31 października 2023 r., znak: WOB.7721.551.2022.KJAS w przedmiocie nałożenia obowiązku doprowadzenia robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie na rzecz skarżących M. P. i B. P. solidarnie kwotę 997 (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Limanowej decyzją nr 324/2022 z dnia 22 listopada 2022r. znak: NB.5160.48.2020, na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane, nałożył na Inwestora - Gminę D. obowiązek doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem wykonanych robót budowlanych przy przebudowie istniejącego przejazdu w bród na działce ew. nr [...], położonej w miejscowości W. S., na wysokości działki ew. nr [...] w miejscowości S., gm. D., woj. małopolskie, poprzez:
1. Dokonanie remontu narzutu podpierającego przejazd w bród w zakresie korekty wystającego bloku kamiennego i uzupełnienia ubytków narzutu kamiennego w ilości ok. 1,3 m3;
2. Dokonanie przebudowy drogi na odcinku wjazdowym do brodu na długości ok. 17,3 m poprzez korektę niwelety drogi w celu wyniesienia jej do rzędnej 460,2 tj. do rzędnej zabezpieczającej teren działkę ew. [...] przed przelaniem się wody wezbraniowej. Odcinek jezdni na dł. 4.5 m w bezpośrednim sąsiedztwie przejazdu w bród należy ubezpieczyć płytami prefabrykowanymi np. typu Jomb. Korektę niwelety drogi należy uzyskać poprzez zwiększenie nachylenia wjazdu w dostosowaniu do nachylenia istniejącego na wjeździe do strony lewego brzegu tj. 17% (uzyskanie symetrii) ".
