Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 22 października 2025 r., sygn. I SA/Bd 472/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirella Łent Sędziowie Sędzia WSA Leszek Kleczkowski (spr.) Asesor WSA Joanna Ziołek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 22 października 2025 r. sprawy ze skargi T. Sz. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 lipca 2025 r. nr 0401-IOD2.4132.6.2025 w przedmiocie odmowy ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2025 roku oddala skargę
Uzasadnienie
Wnioskiem z [...] lutego 2025 r. T. S. zwrócił się
o ograniczenie poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2025 roku z uwagi na możliwość skorzystania z ulgi abolicyjnej.
Decyzją z [...] kwietnia 2025 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w G. odmówił skarżącemu ograniczenia poboru w 2025 r. zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, uznając, że skarżący nie uprawdopodobnił, iż statek morski "[...]" (nr [...]), na którym świadczy pracę, jest eksploatowanym w transporcie międzynarodowym. Tym samym nie zostało spełnione jedno z trzech kryteriów określonych w art. 14 ust. 3 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów (dalej: "konwencja") oraz w Protokole z dnia [...] września 2009 r.
W wyniku rozpatrzenia wniesionego odwołania decyzją z dnia [...] lipca 2025 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy stwierdził, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w G., w zaskarżonej decyzji słusznie wskazał, że na podstawie przedłożonych dokumentów uprawdopodobnione zostały dwie przesłanki wymienione w art. 14 ust. 3 konwencji, tzn. wykonywania przez skarżącego pracy najemnej na statku morskim oraz wykonywania pracy na statku eksploatowanym przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Norwegii. Natomiast kwestią wymagającą rozstrzygnięcia pozostało ustalenie, czy statek na którym skarżący świadczy pracę jest statkiem morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym. W ocenie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej spełnienie tej przesłanki należy rozpatrywać w kontekście art. 3 ust. 1 lit. g konwencji, gdzie pojęcie "transportu międzynarodowego" zdefiniowano, jako wszelki transport statkiem morskim lub statkiem powietrznym, za wyjątkiem przypadku, gdy statek morski lub statek powietrzny jest eksploatowany wyłącznie między miejscami położonymi w Umawiającym się Państwie. Zatem, aby podatnik mógł skorzystać z ulgi abolicyjnej winien wykonywać pracę najemną na pokładzie statków eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej.
