Postanowienie NSA z dnia 12 grudnia 2025 r., sygn. III OZ 695/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Sławomir Wojciechowski po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Prezydenta Miasta [...] na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 września 2025 r., sygn. akt IV SA/Wa 1728/25 o odmowie wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi Prezydenta Miasta [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 22 maja 2025 r., znak: [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skarżący Prezydent Miasta [...] (dalej także jako: "skarżący", "Prezydent Miasta") wniósł o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji podnosząc, że uiszczenie administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 500.000,00 zł spowoduje znaczną szkodę i trudne do odwrócenia skutki dla Gminy [...]. Skarżący podał wysokości: zaplanowanego deficytu budżetu gminy, jej rozchodów oraz przychodów, w tym pożyczek, oraz wysokość zaplanowanych inwestycji i zakupów, dokumentując je wyciągami z uchwały budżetowej oraz uchwałami zmieniającymi uchwałę budżetową. Skarżący wyjaśnił, że Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, zobowiązana jest do planowania wydatków zgodnie z zasadami dyscypliny finansów publicznych. Podał, że na rok 2025 do budżetu gminy wpłynie ponad 105 mln złotych mniej niż przeznaczono na wydatki, w tym przede wszystkim na wydatki związane z realizacja zadań własnych gminy i zadań inwestycyjnych. Kara została nałożona w znacznej wysokości i jej zapłata wiązać się będzie z koniecznością rezygnacji z wydatków służących funkcjonowaniu Miasta [...] oraz z koniecznością zaciągania kolejnych zobowiązań, co z kolei skutkować będzie zachwianiem płynności finansowej oraz trudnościami w prawidłowej realizacji ciążących na jednostce samorządu terytorialnego zadań publicznych.
