Wykup mieszkania należącego do gminy
Wykup mieszkania należącego do gminy
Marek Watrakiewicz asesor notarialny
Problem wykupu mieszkań będących własnością gminy przez obecnych ich najemców oraz premii gwarancyjnej przedstawiamy na przykładzie jednej z naszych Czytelniczek. Mąż Czytelniczki jest najemcą lokalu mieszkalnego należącego do gminy. Chcą go obecnie wykupić. Wcześniej lokal ten należał do przedsiębiorstwa państwowego, które przekazało grunt i budynek gminie.
Problematyka wykupu mieszkania należącego do gminy uregulowana jest zasadniczo w dwóch aktach prawnych: ustawie z 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz.U. Nr 119, poz. 567 z późn.zm.) oraz w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543).
Na mocy pierwszej z powołanych ustaw przedsiębiorstwa państwowe, z wyjątkiem PPUP Poczta Polska, PP Porty Lotnicze i PP Polskie Linie Lotnicze Lot, mogą przekazywać gminom grunty zabudowane budynkami mieszkalnymi (art. 1 ust. 1), czyli budynki z tzw. mieszkaniami zakładowymi. Przekazanie powinno nastąpić na zasadzie umowy zawartej w formie aktu notarialnego (art. 4). Najprawdopodobniej takie przekazanie miało miejsce w ww. sytuacji. Jeżeli do niego doszło, to właścicielem gruntu i budynku stała się gmina.
