Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-03-07

Reklamacje - ewidencja księgowa związana z ich rozliczaniem

W jaki sposób należy ująć w księgach sprzedawcy i kupującego operacje związane z rozliczaniem reklamacji? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa w przypadku sporu sądowego między sprzedawcą a kupującym?

Joanna Jesionowska
Każda firma dokonująca sprzedaży i zakupów towarów oraz świadczenia usług zetknęła się z problematyką reklamacji. W takim wypadku obowiązują przede wszystkim przepisy art. 556-581 kodeksu cywilnego.
Zgłaszane reklamacje mogą być uznane bądź nieuznane za uzasadnione. Różne mogą być również rozstrzygnięcia spraw dotyczących reklamacji. I w związku z tym różne będzie ujmowanie konkretnych sytuacji związanych z reklamacją w księgach rachunkowych. Zgodnie z ustawą o rachunkowości ewidencja rozrachunków z tytułu reklamacji dostaw i usług powinna być prowadzona na kontach „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami” (jeśli reklamacje dotyczą materiałów, towarów i produktów, usług świadczonych w ramach działalności podstawowej) oraz na koncie „Pozostałe rozrachunki” (jeżeli reklamacje wynikają z rozrachunków z tytułu zakupu lub sprzedaży środków trwałych, ich wynajmowania, środków trwałych w budowie, ulepszenia środków trwałych).
Poszczególne operacje związane z reklamacjami rzeczowymi księguje się w różny sposób, w zależności od tego czy reklamacji dokonano przed zapłatą za towar, czy już po dokonaniu zapłaty, czy uznano ją, czy jednak nie. W zasadzie najbardziej typowe operacje dotyczące reklamacji można księgować w następujący sposób.
Reklamacja zgłoszona przed zapłatą za towary
1. Reklamacja zgłoszona przed zapłatą za towary - wówczas towary wprowadza się do ewidencji pozabilansowej na konto Wn „Zapasy obce” i pozostawia do dyspozycji dostawcy.
2. Jeżeli powyższa reklamacja została uznana przez dostawcę, który w jej ramach przyjmie reklamowane towary z powrotem, wówczas zwracając towary dostawcy należy wyksięgować je - Ma konto „Zapasy obce”.
3. Jeżeli jednak w ramach uznanej reklamacji towary nie zostaną przejęte przez dostawcę, a jedynie zostanie obniżona cena reklamowanych towarów, wówczas należy dokonać przyjęcia na stan towarów po obniżonej cenie. Wówczas należy wyksięgować z ewidencji pozabilansowej reklamowane towary - Ma konto „Zapasy obce” i wprowadzić je w niższej cenie do ewidencji bilansowej:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00