Prawo Przedsiębiorcy 17/2006 z 25.04.2006, str. 85
Data publikacji: 01.07.2018
Czy prowizja i usługi marketingowe należą do wartości celnej?
Ustalenie wartości celnej na podstawie ceny uwidocznionej na fakturze za towar jest zabiegiem wygodnym. Przedsiębiorca przy ustaleniu wartości celnej powinien jednak brać pod uwagę inne koszty dodatkowe, które nie są ujęte w cenie zawartej na fakturze.
Bogusław Śledź
Wartością celną, zgodnie ze wspólnotowym kodeksem celnym (WKC), przywożonych towarów jest wartość transakcyjna, to znaczy faktycznie zapłacona lub należna za towary wtedy, jeżeli zostały one sprzedane w celu wywozu na obszar celny Wspólnoty, ustalana, jeśli jest to konieczne, na podstawie art. 32 i 33 (…). Określenie wartość… faktycznie zapłacona lub należna oznacza całkowitą kwotę, którą zapłacono lub będzie ona zapłacona, pod warunkiem sprzedaży towaru na obszar celny Wspólnoty. Wartość transakcyjna służy nie tylko do ustalenia wartości celnej, ale także wartości statystycznej, podatku od towarów i usług VAT, podatku akcyzowego i ceł antydumpingowych. Wartość transakcyjna (cena towaru) staje się wartością celną po uwzględnieniu elementów w niej nie ujętych, a wymaganych zgodnie z przepisami celnymi. Ustalenie wartości celnej polega na przyjęciu wartości transakcyjnej uwidocznionej na fakturze i doliczeniu lub odliczeniu niektórych kosztów. Do ceny transakcyjnej towaru doliczane są najczęściej następujące elementy:
a) prowizje i koszty pośrednictwa, z wyjątkiem prowizji od zakupu,
b) koszt pojemników, jeżeli na potrzeby celne są traktowane łącznie z towarem,
