Prawo Przedsiębiorcy 36/2006 z 05.09.2006, str. 37
Data publikacji: 01.07.2018
Trudności we wdrażaniu projektów z funduszy UE
Niniejszy artykuł stanowi próbę spojrzenia na niektóre pojawiające się w praktyce problemy beneficjentów z wdrażaniem projektów unijnych w ramach Priorytetu 2 „Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach” Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).
Arleta Stefanicka
kierownik ds. projektów unijnych w Ośrodku Doskonalenia Kadry Kierowniczej Oświaty VULCAN we Wrocławiu
Informacja i oznaczenia promujące projekty
Z korzystaniem ze środków pomocowych z funduszy strukturalnych UE związane są pewne obowiązki o charakterze informacyjno-promocyjnym spoczywające na beneficjencie. Niektóre z nich bezpośrednio służą promocji funduszy i konkretnych w ich ramach programów. Określa je rozporządzenie Komisji (WE) 1159/2000 z 30 maja 2000 r. w sprawie prowadzenia przez państwa członkowskie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych. Rozporządzenie - jako akt bezpośredniego stosowania w porządku krajowym - określa minimalne wymogi w tym zakresie, a więc pewien standard, który powinien być osiągnięty. Obejmują one powinność:
• umieszczenia plakatów informacyjnych w miejscach, gdzie realizowany jest projekt1,
• zamieszczenia na stronach internetowych zawierających informacje o projekcie logo EFS, logo programu operacyjnego oraz linków do głównych stron internetowych dotyczących funduszu i odpowiedniego programu,
• oznaczenia logo EFS i programu operacyjnego bieżących dokumentów związanych z realizacją projektu oraz dokumentacji skierowanej do beneficjentów ostatecznych2,
• umieszczenia na dokumentach i materiałach promocyjnych informacji o współfinansowaniu projektu przez Unię Europejską3.
Bardzo istotne z punktu widzenia realizacji projektu, a zwłaszcza optymalnego dotarcia do beneficjentów ostatecznych, jest odpowiednie nagłośnienie projektu, zachęcanie do korzystania z niego przez potencjalnych uczestników. Źródłem informacji o projekcie i możliwościach w nim uczestniczenia jako beneficjent ostateczny może być nie tylko informacja , ale także informacja obejmująca swoim zakresem szeroko rozumianą w prawie europejskim komunikację handlową, do której zalicza się m.in. reklamę. W prawie europejskim i w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który dokonuje wykładni tego prawa, reklama jest postrzegana jako źródło informacji ułatwiającej podejmowanie przez adresata racjonalnej decyzji. Granicą swobody beneficjenta promującego projekt jest zakaz wprowadzenia w błąd zarówno przez informacje nieprawdziwe, jak i komunikaty pomijające istotne dla potencjalnych uczestników dane. Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji wszczyna postępowania z urzędu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przez promocję projektów wprowadzających mylne wyobrażenie o możliwościach w nich uczestniczenia. Wszczął m.in. takie postępowanie w związku z ogłoszeniem prasowym dotyczącym profesjonalnych kursów organizowanych przez centrum edukacji gospodarczej w miejscowości K. o następującej treści: „Profesjonalne kursy: obsługa komputera, księgowość (…), programy komputerowe (…). Dla osób bezrobotnych szkolenia całkowicie bezpłatne! (Dofinansowane ze środków UE)”. W ocenie UOKiK, treść reklamy wprowadzała w błąd, ponieważ na podstawie spotu można było wnioskować, że oferowane kursy są prowadzone nieodpłatnie dla wszystkich bezrobotnych, niezależnie od przedziału wiekowego lub spełnienia innych, bezwzględnie określonych wymogów. Tymczasem szkolenia w ramach promowanego projektu były bezpłatne wyłącznie dla osób bezrobotnych, które nie przekroczyły 26 roku życia. Zasadnie przyjął UOKiK, że przedstawiona wyżej reklama może wprowadzać w błąd przez pominięcie istotnych dla potencjalnego uczestnika szkolenia informacji i nałożył - decyzją prezesa - obowiązek wycofania z obrotu ogłoszenia o takiej treści.
