Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-02-19

pit

Różne sposoby na optymalizację obciążeń po Polskim Ładzie

Przedsiębiorcy szukający możliwości zmniejszenia wysokości podatku i składki zdrowotnej nie ograniczają się do zwykłego wyboru formy opodatkowania, lecz korzystają też z innych rozwiązań. Niektóre z nich wiążą się jednak z ryzykiem zakwestionowania rozliczeń przez fiskusa

Oczywiście podstawową decyzją jest wybór formy opodatkowania działalności gospodarczej na 2023 r., którego trzeba dokonać najpóźniej dzisiaj, jeżeli pierwszy przychód z działalności gospodarczej w tym roku został osiągnięty w styczniu. Omówienie korzyści i wad opodatkowania według skali podatkowej, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i podatkiem liniowym przedstawiliśmy już przed tygodniem w artykule „Ostatnie dni na wybór formy opodatkowania” (DGP nr 30/2023). Dziś skupimy się na analizie bardziej skomplikowanych pomysłów optymalizacyjnych, które zyskały na popularności po wejściu w życie Polskiego Ładu bądź mogą być nową opcją w 2023 r.

dodatkowe usługi członka zarządu

Skorzystanie przez członka zarządu z opodatkowania ryczałtem przychodów z tytułu świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej może być opłacalne, ale może się też okazać ryzykowne. Leszek Marciniak, starszy menedżer w zespole ds. PIT w KPMG w Polsce, zwraca uwagę, że wynagrodzenie otrzymywane z tytułu zarządzania przedsiębiorstwem, nawet jeśli jest uzyskiwane w ramach kontraktu B2B, od lat jest klasyfikowane przez organy podatkowe jako uzyskane z tytułu działalności wykonywanej osobiście. - Przekłada się to na progresywne opodatkowanie. Takie wynagrodzenie jest również objęte składkami na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne na zasadach odpowiednich dla zlecenia - wyjaśnia ekspert. Jego zdaniem potencjalnym rozwiązaniem jest dokładne rozgraniczenie obowiązków związanych z zarządzaniem od innych usług doradczych, i uzyskiwanie przez menedżera wynagrodzenia z kilku tytułów. - W przypadku kontroli podatnik powinien dysponować uzasadnieniem dla takiej sytuacji oraz odpowiednią dokumentacją wykonywanych usług - podkreśla Marciniak.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00