Likwidacja kasy zapomogowo-pożyczkowej w pytaniach i odpowiedziach
Kontynuujemy temat KZP, którym zostało coraz mniej czasu na dostosowanie się do nowych przepisów. Termin mija bowiem 10 kwietnia. Jednym z obszarów, które wywołują wątpliwości, jest przeprowadzenie likwidacji kasy. Dzisiaj odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania
• Czy jeśli nie chcemy dostosowywać naszej KZP do nowych przepisów, może ona zostać zlikwidowana przez pracodawcę? Czy likwidując kasę, można skorzystać z przepisów bezpośrednio z ustawy czy z dotychczasowego statutu?
Odpowiadając na zadane pytania, trzeba podkreślić, że żaden pracodawca nie może zlikwidować kasy, jeśli zaś sama kasa chce dokonać likwidacji, musi korzystać z przepisów ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o kasach zapomogowo-pożyczkowych (Dz.U. poz. 1666; dalej: ustawa o KZP). Należy pamiętać, że działające pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowa (PKZP) lub międzyzakładowe pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe (MPKZP) zostały już przekształcone odpowiednio do KZP (jeśli obejmuje jednego pracodawcę) i MKZP (jeśli obejmuje wielu) – nawet, jeśli nadal noszą nazwę PKZP lub MPKZP. Zgodnie bowiem z ustawą o KZP przekształcenie formy prawnej miało miejsce w dniu wejścia w życie ustawy, tj. 11 października 2021 r. Zatem podstawą działania kas nie są już poprzednio obowiązujące przepisy, a ustawa o KZP.
