Doradca Podatnika 50/2001 z 15.12.2001 [dodatek: Księgowość, str. 5]
Data publikacji: 15.12.2001
Otrzymanie zapłaty za usługę wykonywaną w następnych okresach sprawozdawczych
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wydzierżawia od kilku lat niektóre ze swoich pomieszczeń innej firmie handlowej i wystawia faktury VAT miesięcznie „z dołu” z terminem płatności czternastu dni. Zarząd spółki zdecydował ostatnio, że w grudniu naliczy czynsz dzierżawny i wystawi fakturę kontrahentowi za sześć miesięcy „z góry”, czyli od grudnia 2001 r. do maja 2002 r. W związku z przełomem roku powstaje pytanie, czy cała wartość netto wynikająca z takiej faktury powinna być zaksięgowana w przychodach zespołu 7 i jedynie rachunkowo należy ją powiększyć, natomiast podatkowo tylko w części dotyczącej grudnia 2001 r., czy też część należności odnosząca się do 2002 r. powinna być ujęta na koncie przychodów przyszłych okresów (zespół 8) i figurować w bilansie za 2001 r.
