Personel i Zarządzanie 3/2004 z 01.03.2004, str. 65
Data publikacji: 03.07.2018
Szkolenia naprawdę efektywne
Czy masz trudności z wykazaniem biznesowej przydatności szkoleń? Czy poszukujesz nowych, nie zużytych pomysłów na rozwijanie swoich pracowników? Czy zdarza się, że twoi pracownicy wyrażają się sceptycznie na temat przełożenia szkoleń na praktykę? W dwóch kolejnych artykułach przedstawimy rozwiązania, które mogą odstawić „typowe” szkolenia do lamusa.
Szymon Kudła
Autor jest prezesem zarządu i konsultantem w firmie JET Centrum Szkoleniowe Sp. z o.o.
Kontakt: szymon@csjet.pl
W kwietniu 2003 roku dyrektor personalna dużego koncernu handlowo-produkcyjnego zwróciła się do nas z prośbą o pomoc w formułowaniu pytań, które zdiagnozują wizerunek polityki szkoleniowej w firmie. Pytania te były zadane wszystkim pracownikom koncernu w ramach dorocznych badań satysfakcji. Wyniki były na tyle zaskakujące, że zdecydowaliśmy się powtórzyć analogiczne pytania w jeszcze czterech organizacjach, które wyraziły na to zgodę. Każda z tych firm zatrudnia setki lub tysiące pracowników. W każdej z nich systemy kierowania personelem i szkoleniowe są dość dojrzałe - szkolenia są prowadzone od lat i to przeważnie w usystematyzowany sposób. Wyniki badań były następujące:
• 93 proc. pytanych osób stwierdziło, że szkolenie było przydatne lub bardzo przydatne w ich pracy,
• 88 proc. stwierdziło, że szkolenie poprawiło ich motywację do pracy.
Gdyby poprzestać na wynikach tych badań, personalni mogliby zacierać ręce. Przyjrzyjmy się jednak odpowiedziom na bardziej pogłębione pytania.
• 83 proc. miało poczucie, że przynajmniej część szkolenia nie miała bezpośredniego związku z ich pracą;
• 72 proc. respondentów nie było w stanie wiarygodnie powiązać treści szkolenia z korzyściami biznesowymi dla firmy (czyli co firma miała z tego, że zainwestowała w szkolenia dla danej osoby);
