Personel i Zarządzanie 5/2004 z 01.05.2004, str. 80
Data publikacji: 03.07.2018
Polacy w spółce europejskiej
W październiku br. zaczną obowiązywać także w Polsce unijne zasady działania przedstawicielstw pracowników w spółce europejskiej. Czy jesteśmy przygotowani pod względem prawnym do ich stosowania?
Krzysztof Walczak
Autor jest doktorem prawa; jest szefem projektów ds. stosunków pracy w Hay Group Sp. z o.o. oraz wykładowcą prawa pracy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego oraz w Wyższej Szkole Handlu i Prawa w Warszawie; jest członkiem zarządu Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.
Kontakt: krzysztof walczak@haygroup.com
Zasady, o jakich mowa w pytaniu, zawarte zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów Unii Europejskiej z 8 października 2001 r. 2157/2001 o Europejskiej Spółce Akcyjnej (Sociatas Europaea - w skrócie: SE), oraz uzupełniającej ten dokument dyrektywie 2001/86 dotyczącej uczestnictwa pracowników w zarządzaniu SE. Unormowania te wchodzą w życie po trzyletnim vacatio legis 8 października 2004 roku. Dlatego też konieczne jest wprowadzenie do ustawodawstwa Rzeczpospolitej stosownych uregulowań. Propozycją takiego aktu wdrożeniowego jest przygotowany w Ministerstwie Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zaangażowaniu pracowników w spółce europejskiej.
Poniżej prezentujemy jego główne założenia. Warto zaznaczyć, że opisane procedury są bardzo zbliżone do wymogów tworzenia europejskich rad zakładowych określonych w ustawie z 5 kwietnia 2002 roku (Dz.U. Nr 62, poz. 556 ze zm.).
