Personel i Zarządzanie 7/2004 z 01.07.2004, str. 18
Data publikacji: 29.06.2018
Od zarządzania kadrami do zarządzania kapitałem ludzkim
Na unijnym konkurencyjnym rynku istnieje ścisły związek między inwestowaniem w pracowników a wynikami i wartością przedsiębiorstw. Zarządy firm dążą do minimalizacji kosztów pracy, żądając coraz częściej od specjalistów i menedżerów HR dokładnego pomiaru efektów działań związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim. W jaki sposób powinni zarządzać kompetencjami pracowników polscy kadrowcy, aby móc je odpowiednio zdyskontować? Czy prezesi firm i dyrektorzy personalni są zgodni co do priorytetowych zadań działów kadr?
Tendencje w polityce personalnej firm - na świecie i w Polsce
Piotr Sierociński
Autor jest starszym menedżerem w Zespole Kompleksowego Doradztwa Personalnego Deloitte.
Kontakt:
psierocinski@deloittece.com
Zawód kadrowca odegrał niebagatelną rolę w ciągu ostatnich 15 lat przemian gospodarczych w Polsce. To pracownicy działów personalnych byli akuszerami komercjalizacji, a następnie prywatyzacji największych przedsiębiorstw, budowali pierwsze przyczółki dla inwestorów zagranicznych. Stali się partnerami szefów firm w pozyskaniu, rozwoju i utrzymaniu wysoko kwalifikowanych pracowników, a tym samym w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Stworzyli nowe oblicze wykonywanej profesji i nadali jej nową nazwę - zarządzanie zasobami ludzkimi.
Nowe wyzwania - nowa nazwa
Po naszej akcesji do Unii Europejskiej przed specjalistami ZZL pojawia się nowe, wymagające wyższych kompetencji wyzwanie - wsparcie zarządów w osiągnięciu zachodnioeuropejskich standardów produktywności oraz w dalszym zwiększaniu konkurencyjności mimo rosnących kosztów pracy. Z jednej strony będą oni odpowiedzialni za budżet dotyczący rozwoju potencjału pracowników, a z drugiej - będzie się od nich oczekiwało gwarancji zwrotu poniesionych środków.
