Personel i Zarządzanie 11/2004 z 01.11.2004, str. 68
Data publikacji: 02.07.2018
Menedżer wszechstronnie oceniony
Trudno wyobrazić sobie system ocen pracowniczych czy też programy rozwoju zawodowego bez rzetelnej informacji o oczekiwaniach firmy wobec menedżerów, opinii przełożonych, podwładnych i klientów wewnętrznych. Narzędziem, które pozwala stworzyć wzorzec zachowań w przedsiębiorstwie, zbadać wartość menedżera i poprawić komunikację wśród zatrudnionych osób, jest ocena 360 stopni. Co należy zrobić, aby wyniki tej oceny stanowiły podstawę doskonalenia kompetencji menedżerów?
Monika Skoczek
Autorka jest konsultantem w Centrum Diagnostycznym firmy Hay Group.
Kontakt: monika skoczek@haygroup.com
Jednym z najważniejszych elementów inwestycji w potencjał ludzki jest diagnoza tych zasobów, które posiadamy.
Zerwijmy ze schematami
Badania przeprowadzone przez McClelland Centre for Research and Innovation, amerykański instytut badawczy należący do Hay Group, wskazują, iż skuteczność organizacji jest w dużym stopniu uzależniona od kwalifikacji i możliwości rozwoju jej menedżerów.* W niektórych przypadkach wzrost efektywności zarządzania może poprawić do 30 proc. wyniki zespołu czy całej organizacji. Biorąc ten fakt pod uwagę, należy bliżej przyjrzeć się możliwościom rozwoju kadry menedżerskiej i zadbać o nią, jako że to właśnie jej kompetencje wpływają na rezultaty firmy.
Skuteczny program rozwoju można ustalić dopiero po analizie mocnych i słabych stron menedżera, jego potencjału oraz otoczenia, w którym funkcjonuje. Często zdarza się, że dział szkoleń w firmie oferuje pracownikom - bądź konkretnej grupie, np. sprzedawcom - identyczne szkolenie, które w założeniu ma dotyczyć doskonalenia ich umiejętności.
