Personel i Zarządzanie 11/2004 z 01.11.2004 [dodatek: Personel i Zarządzanie, str. 102]
Data publikacji: 02.07.2018
Czy warto mierzyć zaangażowanie pracowników?
Wyniki badań najlepszych pracodawców prowadzone przez Hewitt Associates dowodzą, że w firmach, w których pracownicy są zaangażowani, cena akcji jest średnio o 12 proc. wyższa, sprzedaż na jednego pracownika jest większa o 27 tys. dol., zysk na jednego pracownika jest wyższy o ponad 3800 dol., a zysk na jednego klienta - o 25 proc. Z kolei koszt braku zaangażowania pracowników - obniżona wydajność pracy oznacza stratę około 300 mld dol. rocznie, natomiast jeden niezaangażowany pracownik kosztuje 13 tys. dol. rocznie. Jak więc budować, a potem policzyć wartość zaangażowania pracowników?
Badania prowadzone są przez Hewitt Associates od 1997 roku. Obejmują 1700 przedsiębiorstw z USA, Europy, Azji i Australii oraz prawie 400 tysięcy pracowników. Udział w badaniach jest otwarty i mogą w nich uczestniczyć firmy zatrudniające ponad 50 pracowników. Badania te dowodzą, że istnieje związek między zaangażowaniem pracowników a wynikami ekonomicznymi firmy i że można zmierzyć poziom zaangażowania człowieka, w to co robi - przekonywali specjaliści z firmy Hewitt Associates podczas tegorocznej konferencji PSZK „Konwent HR. Psychologia w zarządzaniu personelem”.
