Personel i Zarządzanie 12/2004 z 01.12.2004, str. 40
Data publikacji: 27.06.2018
Coaching doskonały (1)
Coaching jest jednym z najważniejszych zadań szefa sprzedaży. Dobrze prowadzony, znacząco zwiększa szanse handlowców na osiągnięcie dobrych wyników. Pozwala też doskonalić wybrane umiejętności w tym samym czasie. Znacznie gorzej jest wówczas, gdy jego realizacja pozostawia wiele do życzenia. Jakie błędy są popełniane najczęściej przy korygowaniu zachowań pracowników działów sprzedaży? Co trzeba zrobić, aby się ich ustrzec?
Andrzej Niemczyk
Wiesław Grzesik
Jerzy Paśnik
Autorzy są partnerami i trenerami w firmie szkoleniowej Training Partners.
Specjalizują się w szkoleniach handlowych i dotyczących zarządzania sprzedażą.
Kontakt: sprzedaz@trenerzy.pl
Zalet coachingu handlowców wymieniać nie trzeba: szybkie poprawianie błędów, pokazywanie dobrych wzorców, zacieśnienia więzi pomiędzy handlowcem i szefem, lepsze poznanie potrzeb sprzedawców - to wie każdy menedżer sprzedaży. Niemal wszyscy próbują więc „coachować” i - jak potwierdzają nasze obserwacje - często popełniają te same błędy. Oto lista najczęstszych przewinień coachów popełnianych na etapie rozmowy handlowej.
Nie deprymuj handlowca
W czasie wspólnej wizyty sprzedażowej handlowca i coacha - trenera sprzedaży lub menedżera - źródłem problemów najczęściej jest różnica doświadczeń. Coach, stary wyjadacz wprawiony w kontaktach z klientami, musi poskromić w sobie chęć wyręczenia handlowca lub natychmiastowego poprawienia jego błędów. Nie jest to łatwe, ponieważ trener wie, że te pomyłki mogą przeszkodzić w pozytywnym załatwieniu kontraktu. A gdy nie będzie transakcji, spadną przychody firmy, zaś premii lub prowizji nie otrzyma również coach - jeśli jest on równocześnie szefem sprzedaży. Lepiej jednak stracić szansę na pomyślne załatwienie interesu, niż zdeprecjonować handlowca w oczach klienta.
