Personel i Zarządzanie 1/2005 z 01.01.2005, str. 43
Data publikacji: 28.06.2018
Pensja, premia, prowizja
Pracownicy działów sprzedaży są w centrum zainteresowania kadry zarządzającej firm, gdyż to od ich efektywności w dużym stopniu zależy kondycja finansowa przedsiębiorstwa. Jakie powinny być proporcje pomiędzy płacą zasadniczą handlowców a częścią zmienną wynagrodzenia? W jaki sposób powiązać premie i prowizje z wynikami? Co jest dla nich świadczeniem dodatkowym, a co jedynie narzędziem pracy? Z badań wynika, że najlepiej opłacani są pracownicy działów handlowych w branży paliwowej i farmaceutycznej.
Mirosława Kowalczuk
Autorka jest konsultantem ds. wynagrodzeń w Hay Group Sp. z o.o.
Kontakt: miroslawa kowalczuk@haygroup.com
Ciekawych wniosków dotyczących wynagrodzeń handlowców na rynku polskim dostarcza „Raport o wynagrodzeniach i świadczeniach dodatkowych” i „Raport o systemach wynagrodzeń pracowników sił sprzedaży”, sporządzone na podstawie badania przeprowadzonego w 2004 roku przez Hay Group Sp. z o.o. Pierwszy raport uwzględnia dane z 276 firm, drugi - ze 123 przedsiębiorstw.
