Personel i Zarządzanie 3/2005 z 01.03.2005, str. 92
Data publikacji: 28.06.2018
Przezwyciężanie chaosu
Ludzie odpowiedzialni za komunikację w firmie mają w warunkach fuzji podwójnie trudne zadanie. Po pierwsze muszą przedstawiać zainteresowanym proces zmian, odpowiednio ich do niego przygotowywać i wspomagać jego realizację. Po drugie - sami są przedmiotem procesu zmian: wyznaczane są im nowe zadania, a struktury, w ramach których działają, podlegają reorganizacji. Powstaje więc ogromny zalew komunikatów, które - nakładając się na siebie - mogą sprawiać wrażenie chaosu. Opanowanie tego żywiołu jest ważnym zadaniem dla wszystkich działów korporacyjnych, a szczególnie oczywiście tych, które są odpowiedzialne za wewnętrzną komunikację.
W tym artykule sposób rozwiązania problemów komunikacyjnych będzie pokazany na przykładzie firmy kurierskiej DHL Express. Proces integracji rozpoczął się 1 stycznia 2003 roku i - zgodnie z przyjętym przez grupę Deuche Post Word Net, 100-proc. akcjonariusza DHL, programem STAR - przebiega jednocześnie w 220 krajach na świecie. W Polsce w ramach tego procesu doszło do połączenia firm Servisco (należącej do sieci Deuche Post Euro Express) i DHL International.
Zgodnie z planami integracyjnymi zostało zdefiniowanych 115 kluczowych projektów, których realizacja doprowadzić miała do powstania jednej globalnej firmy. Grupa Deutsche Post od początku kładła szczególny nacisk na strategiczną rolę komunikacji. Zdawano sobie sprawę, że połączenie firm jest zadaniem trudnym nie tylko pod względem systemowym i operacyjnym, ale przede wszystkim komunikacyjnym.
Komunikacja na wysokim szczeblu
Grupa DHL zatrudnia 160 tysięcy pracowników w wielu różnych krajach o zasadniczo różniących się kulturach zarządzania i systemach organizacyjnych. Zarządzanie nimi i przekazywanie wiedzy pomiędzy różnymi firmami stało się najważniejszą kwestią. Jeśli ludzie nie potrafią porozumiewać się między sobą, nie można liczyć na osiągnięcie sukcesu w innych kluczowych aspektach działania firmy. Tak spektakularna zmiana wymagała więc bardzo starannie przygotowanej komunikacji zarówno wewnątrz organizacji, jak też z jej otoczeniem.
