Personel i Zarządzanie 4/2005 z 01.04.2005, str. 47
Data publikacji: 29.06.2018
Emocje pod kontrolą
Od kierowników wymaga się dzisiaj nie tylko kompetencji technicznych, fachowości i wiedzy merytorycznej, ale i tego, by rozumieli swoich podwładnych oraz umieli ich skutecznie motywować. Wraz z rozwojem badań nad kompetencjami emocjonalnymi krystalizowała się idea zbudowania narzędzia, umożliwiającego diagnozę poziomu inteligencji emocjonalnej w środowisku pracy. W efekcie powstał autorski test badający EQ.
Zainteresowanie potencjałem emocjonalnym pracowników jest zrozumiałe - menedżerowie dostrzegają w rozwijaniu EQ źródło potężnych możliwości swoich organizacji. Ich uwaga skupia się zarówno na kompetencjach emocjonalnych pracowników, jak i na własnym rozwoju umiejętności powiązanych z poziomem EQ.
Na sprawne funkcjonowanie człowieka w pracy wpływają jego wiedza, powiązana z inteligencją racjonalną - IQ, a także inteligencja emocjonalna - EQ. Kompetencje emocjonalne umożliwiają nam skuteczne funkcjonowanie w sferze psychologicznej, społecznej oraz tej, która decyduje o jakości naszych działań. Inteligencja emocjonalna, to po prostu inteligentne wykorzystanie emocji. Wiele badań wskazuje, iż wysoki poziom EQ ma istotny wpływ na osiąganie sukcesów zawodowych - większy niż inteligencja racjonalna.
