Personel i Zarządzanie 5/2005 z 01.05.2005, str. 24
Data publikacji: 28.06.2018
Superman czy prawa ręka szefa
Dyrektor ds. marketingu to jedno z najbardziej newralgicznych stanowisk w firmie. Od jego inwencji i pomysłowości zależy bowiem wypromowanie produktów i usług na wymagającym rynku, a zatem i zysk przedsiębiorstwa. Dlaczego niektórzy z nich tak często odchodzą do konkurencji? Jakie reprezentują typy osobowości? Jakie są najczęstsze przyczyny szybkiej rotacji szefów sprzedaży w przeciętnej firmie?
Olaf Flak
Autor jest trenerem w firmie Training Partners; jest pracownikiem naukowym Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Kontakt: olaf@trenerzy.pl
W badaniach przeprowadzonych w 2004 roku przez Gail McGovern i Johna A. Quelcha z Harvard Business School wzięli udział prezesi i dyrektorzy marketingu ze 120 przedsiębiorstw w Stanach Zjednoczonych. Okazało się, że o sukcesie lub porażce szefów sprzedaży decydowały takie elementy, jak osobowość, zakres podejmowanych decyzji, umiejętności menedżerskie oraz oczekiwania organizacji wobec pracowników na stanowiskach kierowniczych.
Pięć przyczyn rotacji
Według przedstawicieli firmy rekrutacyjnej Spencer Stuart, przeciętny czas zatrudnienia na stanowisku dyrektora ds. marketingu nie przekraczał 23 miesięcy. W niektórych przypadkach osoby odpowiedzialne za tego rodzaju przedsięwzięcia zmieniały się w przedsiębiorstwach jeszcze częściej. W Starbucks Corporation, firmie zajmującej się dystrybucją kawy w USA, było to pięć razy na siedem lat, a w Coca-Cola Company - niemal co półtora roku.
