Personel i Zarządzanie 5/2005 z 01.05.2005 [dodatek: Personel i Zarządzanie, str. 58]
Data publikacji: 28.06.2018
Poznaj stan swoich kadr
Aby wdrożyć system zarządzania kompetencjami, najpierw warto ustalić, jak będzie mierzony poziom przyswojenia poszczególnych kompetencji. Specjaliści personalni mają do dyspozycji kilka różnych narzędzi, pozwalających ocenić stan obecny kompetencji pracowników, jak i oczekiwany. Są to skale i testy kompetencyjne, oceny typu 180 i 360 stopni, a także metoda development center. Na czym te metody pomiaru polegają i jak je stosować?
Każda kompetencja - czyli połączenie wiedzy, umiejętności i postaw prezentowanych przez pracownika na danym stanowisku - może być przyswojona na kilku poziomach. Często w firmach stosuje się pięciostopniową skalę opisu kompetencji (zobacz tabelę 1).

- Takie rozwiązanie umożliwia zarówno przygotowanie dobrego opisu stanu pożądanego, jak i diagnozy stanu faktycznego. Pozwala klasyfikować wszystkie kompetencje według tych samych kryteriów, dzięki czemu można w przejrzystej formie graficznej pokazać poziom rozwoju wszystkich kompetencji - mówi Grzegorz Filipowicz z ProFirmy.
Metoda pierwsza: skala kompetencyjna
