Personel i Zarządzanie 7/2005 z 01.07.2005, str. 97
Data publikacji: 30.06.2018
Inteligencja kulturowa
Współczesne przedsiębiorstwa z roku na rok coraz częściej stają przed problemem wielokulturowości zatrudnianego w nich personelu i zróżnicowania rynków, na których działają. Firmy, aby osiągać wyznaczane cele biznesowe, muszą sprawnie odkrywać i wykorzystywać szanse oraz identyfikować potencjalne zagrożenia związane z różnorodnością tych rynków. Muszą radzić sobie z mozaiką kulturową, jaką tworzy personel. Kluczem do sukcesu staje się więc rozwój kadry menedżerskiej, która potrafi funkcjonować w zróżnicowanym kulturowo środowisku - działa globalnie, uwzględniając przy tym oczekiwania i uwarunkowania rynków lokalnych.
Zuzanna Ronowicz
Autorka jest psychologiem, trenerem-konsultantem ProFirmy; jest członkiem Sekcji Międzykulturowej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kontakt: zuzanna.ronowicz@e-profirma.com.pl
Na potrzebę kształcenia międzynarodowej kadry menedżerskiej, funkcjonującej w warunkach różnorodności kulturowej, wskazują same środowiska biznesowe. Jak wynika z raportu The Conference Board „Doświadczenia Prezesów - The CEO Challenge 2005” - jednym z najważniejszych obszarów działań dotyczących zarządzania personelem jest - w opinii prezesów światowych firm - radzenie sobie z różnicami kulturowymi w relacjach z pracownikami, dostawcami i klientami.
Kompetentny menedżer globalny
Powstaje jednak pytanie: w jaki sposób przystąpić do kształcenia menedżerów globalnych? Jakiego rodzaju kompetencje powinien posiadać menedżer działający w środowisku zróżnicowanym kulturowo?
