Personel i Zarządzanie 1/2006 z 01.01.2006, str. 40
Data publikacji: 01.07.2018
Zwrot z inwestycji w klienta
Badania przeprowadzone w Niemczech pokazują, że przy wdrażaniu rozwiązań CRM podstawowymi celami dla zarządów podejmujących decyzje były wszelkie udogodnienia dla klienta, poprawa ich satysfakcji i uzdrowienie relacji. Dopiero na szóstym miejscu znalazła się potrzeba zwiększenia zysku własnej firmy. Jest to główna przyczyna niepowodzenia tych projektów, gdyż istnienie każdej firmy uzależnione jest od maksymalizacji jej zysku. Taki też powinien też być cel wdrożenia CRM, jeśli koncepcja ta ma zakończyć się sukcesem.
Tomasz Niebylski
Autor jest menedżerem produktu w zakresie rozwiązań CRM w firmie SAP Polska.
Kontakt: personel@infor.pl
CRM nie jest narzędziem do rejestracji kontaktów z klientem, ale koncepcją biznesową zakładającą wzrost zyskowności firmy w oparciu o wzrost satysfakcji klientów. Opiera się na zrozumieniu indywidualnych potrzeb poszczególnych klientów - poprzez nawiązanie, uzdrowienie i utrzymanie dobrych relacji z każdym z nich.
Interes firmy przede wszystkim
Liczne badania (przeprowadzone m.in. przez Gartner Group) pokazują, że wzrost satysfakcji klienta przekłada się bezpośrednio na zwiększenie sprzedaży. W Stanach Zjednoczonych badano dla przykładu powody, dla których klienci przechodzą do konkurencji. Okazało się, że tylko 10 proc. rezygnowało z kontynuowania współpracy z daną firmą dlatego, że konkurencja oferowała coś obiektywnie lepszego, natomiast aż 70 proc. zrobiło to dlatego, że byli niezadowoleni z jakości obsługi. Należy więc zastanowić się, co zrobić, aby zadowolić klienta i w końcowym efekcie spowodować wzrost zyskowności firmy.
