Personel i Zarządzanie 3/2006 z 01.03.2006, str. 52
Data publikacji: 29.06.2018
Profilowanie torów
Systemy zarządzania zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach stały się już synonimem nowoczesnego HRM. Dlaczego? Odniesienie się do tego, co pracownicy zajmujący dane stanowisko czy aplikujący na nie powinni wiedzieć, potrafić i do czego być zmotywowani, stanowi bowiem fundament do budowy systemów rozwoju, oceny, rekrutacji, awansów, a nieraz także do systemów motywacyjnych i wynagrodzeń. Władze PKP PLK SA podeszły do problemu w sposób systemowy: najpierw trzeba stworzyć podstawy, na których można harmonijnie zbudować wszystkie inne systemy HRM. A więc jako pierwszy powinien powstać system zarządzania kompetencjami.
Paweł Berłowski
Autor jest dziennikarzem Serwisu HR.
Kontakt: pawel.berlowski@pwp.pl
Nowe opisy stanowisk pracy w PKP Polskie Linie Kolejowe SA to największy projekt budowania systemu kompetencji firmowych w Polsce. Jego realizacja trwała dwa lata.
- Opłacało się - mówi Bogdan Ciszewski, zastępca dyrektora ds. rozwoju kadr PKP PLK SA - bo dzięki temu mamy już fundament, na którym można budować wszystkie systemy zarządzania zasobami ludzkimi w firmie.
- To było jak profilowanie torów - dodaje Grzegorz Filipowicz dyrektor merytoryczny z ProFirmy, która dostarczyła metodologię do opisów. - Możemy na nich rozpędzać wszystkie lokomotywy nowoczesnego HRM.
Przyczyny wdrożenia
PKP Polskie Linie Kolejowe SA jest jedną ze spółek powstałych w 2001 roku po podziale Polskich Kolei Państwowych. Do jej zadań należy zarządzanie infrastrukturą kolejową, czyli udostępnianie linii przewoźnikom. Wydzielenie się nowej firmy to idealna okazja na odświeżenie systemów zarządzania, również tych dotyczących ludzi zatrudnionych w firmie. W przypadku przedsiębiorstw postpaństwowych często nie jest to tylko odświeżenie, ale zbudowanie ich na nowo. Tak też było w przypadku kompetencyjnych opisów stanowisk w PKP PLK.
