Personel i Zarządzanie 7/2006 z 01.07.2006, str. 58
Data publikacji: 01.07.2018
Żeby za słowami poszły czyny
Mówić każdy może, ale… Rozmowa to podstawowy sposób podtrzymywania więzi między ludźmi, to akt dzielenia się swoimi myślami i uczuciami. W porozumiewaniu się ważną rolę odgrywa nie tylko treść wypowiedzi - równie istotne jest - JAK mówimy. Język, jakim mówimy, jest bezpośrednim odbiciem i świadectwem tego, kim jesteśmy i co jest dla nas ważne. Mowa decyduje o tym, jak nas postrzegają inni. W przypadku menedżera - zrozumiałość, ekspresja, styl mówienia mają ogromny wpływ na jakość i skuteczność kierowania podwładnymi.
Grażyna Królik
Autorka jest pracownikiem naukowym Katedry Systemów i Metod Zarządzania Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
Kontakt: grazynakrolik@wp.pl
W mówieniu publicznym chodzi przede wszystkim o to, byśmy byli wiarygodni - wtedy osiągamy wszystkie pożądane efekty. Na wiarygodność składa się przeświadczenie słuchaczy o naszej kompetencji oraz ich wiara w naszą szczerość1. Im większa wiarygodność, tym większe zaufanie społeczne i większy zakres rzeczywistych wpływów.
Atrakcyjne mówienie, czyli „ulepszanie ciszy” wymaga przestrzegania kilku reguł:
