Aktywa wiedzy
Zaczął się nowy sezon szkoleniowy. Czy miniony był udany? Czy mogło być lepiej? Czy można było osiągnąć więcej? Czy nasi konkurenci lepiej sobie radzili niż my? Na te strategiczne pytania można odpowiedzieć stosując model pomiaru kapitału intelektualnego AWD*.
Amir Jan Fazlagić
Autor jest doktorem, pracownikiem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Zajmuje się szkoleniami i badaniami z zakresu zarządzania wiedzą i zasobami ludzkimi w sektorze finansowym i edukacji.
Kontakt: amirf@egov.pl
Kapitał intelektualny to inaczej fundusz, majątek, który może przynosić jego właścicielowi dochód w postaci wartości dodanej. Według Encyklopedii Popularnej PWN „Kapitał to jeden z czynników wytwórczych, obok ziemi, pracy i przedsiębiorczości, niezbędny do uruchomienia produkcji; obejmuje budynki, maszyny, środki transportu i komunikacji i inne wyposażenie uczestniczące w procesie produkcji; w przeciwieństwie do innych zasobów jest tworzony przez system gospodarczy; potocznie rozumiany jako aktywa pieniężne”.
Według Międzynarodowego Stowarzyszenia Księgowych (1997) „kapitał intelektualny” to całkowity kapitał przedsiębiorstwa odnoszący się do wiedzy w nim zawartej (). Składają się na niego wiedza i doświadczenie pracowników, zaufanie klientów, marka, umowy, systemy informacyjne, procedury administracyjne, patenty, znaki handlowe i efektywność procesów.
