Jak cię postrzegają tak cię oceniają
Możliwości, jakie niesie metoda 360 stopni, sprawiają, iż jest ona coraz częściej wykorzystywana w praktyce polskich organizacji. Aby trafnie zaprojektować badanie, które w efekcie pozwoli osiągnąć zamierzony cel, a przy tym uzyskać korzyści przewyższające poniesione nakłady, należy uwzględnić zagadnienia warunkujące powodzenie badania.
Michał Skup
Autor jest konsultantem Hay Group i liderem zespołu Diagnostyki Organizacyjnej, specjalizuje się w tworzeniu systemowych rozwiązań łączących strategię organizacji, kulturę i procesy zarządzania ludźmi.
Kontakt:
michal skup@haygroup.com
Marta Wójcik
Autorka jest konsultantem Hay Group w zespole Diagnostyki Organizacyjnej, specjalizuje się w opracowywaniu kompleksowych rozwiązań służących badaniu potencjału oraz rozwojowi pracowników i organizacji.
Kontakt:
marta wojcik@haygroup.com
Od kilku lat obserwujemy na polskim rynku rosnącą popularność badań metodą 360 stopni. Metoda ta może zostać wykorzystana do przeprowadzania audytu kompetencji behawioralnych, wartości lub postaw, jak również oceny szeroko pojętych charakterystyk pracowników i ich funkcjonowania w środowisku zawodowym. Istotą tej metody jest zaproszenie do wyrażenia opinii najbliższego otoczenia ocenianego pracownika lub też w przypadku diagnozy konkretnego zjawiska, zebranie wypowiedzi osób, które mogą wyrazić swoją opinię na jego temat.
Z doświadczenia Hay Group wynika, iż organizacje najczęściej korzystają z badań metodą 360 stopni (lub ich wariacji, tj. 180 stopni, 270 stopni), aby przekazać menedżerom informację zwrotną o tym, jak postrzegane są ich zachowania przez podwładnych (lub też przez współpracowników i otoczenie), ocenić szansę powodzenia wybranej grupy pracowników w programach zarządzania talentami lub też diagnozować i rozwijać kluczowe kompetencje pracowników sił sprzedaży (tj. przedstawicieli handlowych, regionalnych menedżerów sprzedaży).
