Co zrobić, by pracownicy byli bardziej samodzielni?
Zarządzam zespołem ludzi, którym ciągle muszę pomagać. Czasami mam wrażenie, że jeżeli im czegoś nie powiem, to nie wiedzą, jak to ma być zrobione. Męczy mnie ta sytuacja, ponieważ często zostaję dłużej w pracy, by im pomóc. Chciałbym mieć ludzi samodzielnych. Czy to może zależeć ode mnie? W jaki sposób powinienem postępować z nimi?
PROBLEM
ODPOWIEDŹ
Zawód menedżera wymaga twardości, odporności fizycznej i psychicznej, umiejętności zarządzania, asertywności itd. Znam menedżerów, którzy, pełniąc funkcję zarządczą, nie mają chwili dla siebie, ponieważ cały ich czas pochłania rozwiązywanie trudności swoich pracowników. Pamiętam menedżera, który mówił, że w ciągu godziny potrafi odebrać 40 telefonów od swoich pracowników. Znam również takich, którzy tak zarządzają swoimi ludźmi, by mieć czas dla siebie. Kiedyś pewien menedżer powiedział mi: „wiesz, zawsze mam czas dla siebie i dla swoich ludzi. Mało tego, od kiedy mam więcej czasu dla siebie, moi ludzie efektywnie pracują. Ale to jeszcze nic. Najlepsze jest to, że mój szef myśli, że ja w ogóle nie mam czasu, ponieważ mój zespół ma takie świetne wyniki”. I dodał: „zarządzanie to zaufanie, ale, jak wszystko, zaczyna się w głowie”.
